Materiał Partnera

Jak uzupełniać niedobory witaminy C?

Jak uzupełniać niedobory witaminy C?

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jej niedobory powinno się uzupełniać szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy odporność spada i łatwiej jest złapać różne infekcje. W jakich produktach znajduje się najwięcej witaminy C i co świadczy o jej niedoborze w organizmie? Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem, z którego dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o witaminie C.

Właściwości witaminy C

Kwas askorbinowy to najbardziej znana i najczęściej suplementowana witamina na świecie. Często sięga się po nią w trakcie przeziębienia, przy osłabionej odporności i w okresie wzmożonych zachorowań na grypę. Witamina C wykazuje działanie antyoksydacyjne, zapobiega uszkodzeniom komórek, uczestniczy w produkcji kolagenu i spowalnia procesy starzenia się skóry. Pomaga regulować poziom cholesterolu i osłania organizm przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. Wspiera procesy naprawcze tkanek i pozytywnie wpływa na odporność. 

Skutki niedoboru witaminy C

Jedną z najpoważniejszych schorzeń związanych z niedoborem witaminy C jest szkorbut – choroba wynikająca z upośledzenia syntezy kolagenu, która objawia się między innymi patologicznymi złamaniami, bólami mięśni i stawów, samoistne krwawienia czy wypadanie zębów. Czy wiesz, że na tę chorobę w samej flocie brytyjskiej zmarło ponad milion marynarzy? Niedobór witaminy C i nieprzyjmowanie jej w formie suplementów diety  może również powodować:

  • bóle mięśni i stawów,
  • osłabienie odporności organizmu,
  • stany depresyjne,
  • utratę apetytu,
  • nadczynność tarczycy,
  • infekcje błony śluzowej,
  • szybkie męczenie.       

Suplementy diety

Naturalna suplementacja jest polecana wszystkim osobom cierpiącym na niedobory różnych witamin czy minerałów. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów, które pomagają uzupełnić niedobory witaminy C. Są to przede wszystkim suplementy diety z witaminą C oraz leki bez recepty. Kwas askorbinowy występuje w różnych formach, np. sproszkowana, w płynie, kapsułkach czy cukierkach rozpuszczalnych. Często są to preparaty złożone, zawierające dodatkowo dziką różę, acerolę, rutozyd, kolagen czy wapno. 

Dlaczego dodatkowa suplementacja witaminy C jest tak istotna dla ludzkiego organizmu? Rozmawialiśmy o tym z producentem żywności ekologicznej NatVita:

Suplementacja witaminy C jest bardzo ważna – szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy obserwuje się największą falę zachorowań na przeziębienie i grypę – ponieważ organizm człowieka nie jest w stanie jej samodzielnie wytworzyć. Często ilości dostarczane z pożywieniem nie są wystarczające, głównie u osób starszych lub trenujących aktywnie. Regularność w przyjmowaniu preparatów z witaminą C nie tylko wzmacnia odporność i dodaje energii, ale również poprawia kondycję skóry i układu narządów ruchu.

Witamina C w pożywieniu

Czy wiesz, że witamina C to nie tylko suplementy w tabletkach, ale wiele owoców i warzyw, a także produktów ich przetworzenia? To między innymi miody, ekologiczne soki np. z rokitnika dzikiego lub dzikiej róży, dżemy czy syropy. Zalecana dzienna dawka witaminy C wynosi: 80 mg dla mężczyzn, a 75 mg dla kobiet. Jak możesz zaspokoić zapotrzebowanie na witaminę C z codziennego pożywienia? Ile witaminy C w 100 gramach mają najpopularniejsze owoce i warzywa?

Owoce:

  • pomarańcze – 53 mg,
  • owoce dzikiej róży – 250–800 mg,
  • czarne porzeczki – 150–300 mg,
  • czerwone porzeczki – 26-63 mg,
  • truskawki – 46-90 mg,
  • agrest – 25-40 mg
  • kiwi – 90 mg,
  • cytryny – 40-60 mg.

Warzywa:

  • papryka – 125-200 mg,
  • brukselka – 65-145 mg,
  • kalarepa – 70-100 mg,
  • brokuły – 65-150 mg,
  • szpinak – 40-84 mg,
  • rzodkiewka – 25 mg,
  • natka pietruszki – 269 mg.

Warzywa i owoce powinny być nieodłącznym elementem codziennej diety. Włączenie do diety garści porzeczek, kilku pomarańczy, suplementów diety czy ekologicznych soków powinno pomóc uzupełnić niedobory witaminy C. Trzeba jednak pamiętać, że są to działania profilaktyczne. W przypadku długotrwałych niedoborów witamin i minerałów należy skontaktować się z lekarzem. 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję