Jak rozpoznać zespół Aspergera u dzieci i co warto o nim wiedzieć?
Wśród tak zwanych całościowych zaburzeń neurorozwojowych występujących u dzieci wyróżnić można między innymi zespół Aspergera. I choć większość z nas z pewnością choć raz miała do czynienia z tą nazwą, wciąż niewiele osób wie, czym tak właściwie jest zespół Aspergera oraz w jaki sposób się on objawia u najmłodszych. Dlatego też to właśnie na nim skupiamy się w tym artykule.
Czym jest zespół Aspergera?
Zespół Aspergera zgodnie z klasyfikacją DSM-V, a także ICD-10 zaliczany jest do grupy zaburzeń rozwojowych, które mieszczą się w spektrum autyzmu. Określany jest on niekiedy także skrótem ZA, a jego nazwa pochodzi od nazwiska austriackiego lekarza pediatry oraz psychiatry, który jako pierwszy opisał to zaburzenie neurorozwojowe. W przypadku zespołu Aspergera należy także wspomnieć, że w odróżnieniu od autyzmu nie wywołuje on nieprawidłowości w rozwoju umysłowym dziecka. Dlatego też jest określany jako zaburzenie o łagodnym charakterze.
Jakie objawy mogą wskazywać na występowanie zespołu Aspergera?
Objawy zespołu Aspergera u dzieci przyjmują podobną postać jak w przypadku autyzmu, są nieco łagodniejsze. Do najbardziej charakterystycznych spośród nich zalicza się natomiast:
problemy z zawieraniem znajomości i tworzeniem więzi emocjonalnych,
zaburzenia sensoryczne,
zaburzenia mowy,
wąski zakres zainteresowań,
brak komunikacji niewerbalnej,
rutynowe wykonywanie czynności wraz z nieadekwatnymi reakcja w przypadku zaburzenia schematu.
Należy jednak pamiętać, że samo występowanie wymienionych objawów nie musi świadczyć o zespole Aspergera u dziecka. Diagnozę tego zaburzenia zawsze najlepiej powierzyć natomiast specjalistom z zakresu psychologii, których w Świdnicy znaleźć można na przykład w Niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej Centrum Progres. Zajmą się oni bowiem nie tylko zdiagnozowaniem dziecka, ale także opracowaniem i wdrożeniem ewentualnej terapii.
Metody terapii stosowane w przypadku zespołu Aspergera
W związku z tym, że zespół Aspergera jest zaburzeniem, a nie chorobą, w jego przypadku nie stosuje się leczenia, a terapie. Jej dobór dokonywany jest natomiast przez specjalistów, indywidualnie dla każdego dziecka. Najczęściej jednak w przypadku ZA stosowana jest terapia:
sensoryczna,
behawioralna,
kognitywna,
umiejętności społecznych.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Aura Spółka cywilna Katarzyna Maziewska, Krzysztof Maziewski
15-287 Białystok, Wołodyjowskiego 4 lok. U5/U6
-
-
-
Klinika Pediatryczna Zdrowe Dziecko
05-800 Pruszków, al. Armii Krajowej 34