Artykuł sponsorowany

Jak przekształcić spółkę. Zasady postępowania

Jak przekształcić spółkę. Zasady postępowania

Każda spółka handlowa posiada swoją strukturę. W ramach procesu przekształcenia można ją zmienić i jest to dość często spotykane z różnych powodów. Przekształcać można spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jawne, partnerskie, komandytowe, komandytowo-akcyjne i akcyjne. W jaki sposób można dokonać takiego przekształcenia i jakie zasady postępowania w tej materii należy znać?

Przekształcanie spółek – istotne informacje

Na początku należy podkreślić, że przekształceniu nie może ulega spółka, która jest w upadłości lub w likwidacji – gdy rozpoczął się już proces podziału majątku. Regulacje prawne dotyczące przekształcania spółek określa Kodeks Spółek Handlowych. Zgodnie z jego zapisami, spółka staje się przekształcona w momencie dokonania wpisu w rejestrze spółek. Dzień przekształcenia to dzień, w którym następuje skutek stania się spółki spółką przekształconą. Przekształcenie oznacza, że dana spółka zyskuje inną niż do tej pory formę prawną (czyli traci dotychczasową). Wszyscy członkowie zarządu spółki lub wspólnicy posiadający prawo reprezentacji wnoszą wniosek o wpis przekształcenia do rejestru. Ogłoszenia przekształcenia spółki dokonuje się natomiast na wniosek zarządu spółki przekształconej bądź wszystkich wspólników prowadzących jej sprawy. Dokonując przekształcenia spółki warto skorzystać z profesjonalnego wsparcia prawnego, jakie oferuje m.in. Kancelaria Doradztwa Podatkowego.

Jakie kroki należy podjąć, aby przekształcić spółkę?

Pierwszym krokiem w przekształcaniu spółki powinno być sporządzenie planu, który musi zawierać załączniki oraz opinię biegłego rewidenta. Plan sporządzany jest przez zarząd spółki przekształcanej lub przez wszystkich wspólników prowadzących jej sprawy. Należy tutaj podkreślić, że jeśli przekształceniu ma ulec spółka jednoosobowa, plan przekształcenia powinien być sporządzony jako akt notarialny. W planie musi być zawarta wartość bilansowa majątku spółki przekształcanej na dany dzień miesiąca, poprzedzający przedłożenie wspólnikom planu oraz wartość udziałów albo akcji wspólników zgodnie ze sprawozdaniem finansowym, które zostało sporządzone dla celów przekształcenia. W planie musi znaleźć się też projekt uchwały w sprawie przekształcenia spółki, projekt umowy lub statusu spółki przekształconej, a także sprawozdanie finansowe i wycena aktywów oraz pasywów spółki przekształcanej. Poza planem podjęta musi być też uchwała o przekształceniu spółki i powołanie członków organów spółki przekształconej lub określenie wspólników, którzy będą jej sprawy prowadzić. Następnym krokiem jest zawarcie umowy lub podpisanie statusu, a na koniec – dokonanie w rejestrze wpisu spółki przekształconej. Każdy plan przekształcenia spółki podlega badaniu rzetelności przez biegłego rewidenta, wyznaczonego przez właściwy wedle siedziby spółki sąd rejestrowy.

 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.