Materiał Partnera

Jak pokonać stres na scenie?

Jak pokonać stres na scenie?

Publiczne wystąpienia u zdecydowanej większości osób powodują pojawienie się wielu emocji. Bardzo często osoby, które mają wystąpić przed publicznością, są podenerwowane lub roztrzęsione. Niektórym może brakować powietrza, a trema powoduje, że zapominają to, co mieli wygłosić. Czy istnieją skuteczne sposoby radzenia sobie w takich momentach? Jak można pokonać stres?

Po co nam ten cały stres?

Trema, która towarzyszy mówcom przed i w trakcie wystąpienia przed szerszym gronem odbiorców jest bardzo często czymś nieuniknionym. Skąd się ona bierze? Wynika z lęku - emocji, którą odbieramy w naszym ciele podobnie do strachu. Główna różnica między tymi dwiema emocjami polega na tym, że strach dotyczy realnego zagrożenia i jest nam on niezbędny do tego, abyśmy adekwatnie reagowali np. na zagrożenie życia. Natomiast lęk, który fizjologicznie odczuwamy podobnie do strachu (poprzez m.in. drżenie rąk, szybkie bicie serca, płytki i szybki oddech), ma swoje źródło w naszej wyobraźni. Stąd też stres przed wystąpieniami publicznymi to głównie efekt naszych myśli, dotyczących tego, jak zostaniemy odebrani, co może pójść źle i tworzenia w głowie „czarnych scenariuszy”.

Dlatego warto podejść do tematu tremy i stresu, jak do czegoś, co zostało nam dane w konkretnym celu – w celu mobilizacji do działania, zebrania swoich zasobów do stworzenia wartościowego wystąpienia i dania z siebie wszystkiego, co w danym momencie możemy zrobić – podkreśla specjalista z  firmy opowiedz.to. 

Trema na scenie – można ją opanować!                                                                                  

Wiele osób zastanawia się, czy jest możliwe skuteczne poradzenie sobie z tremą. Owszem, jednak wymaga to opanowania pięciu podstawowych elementów. Konieczna jest kontrola nad:

  • sylwetką oraz postawą na scenie,
  • mową niewerbalną – czyli wykonywanymi gestami,
  • kontaktem wzrokowym,
  • głosem.

Postawa jest niezwykle ważna i pozwala poczuć się pewniej na scenie. Warto stanąć w lekkim rozkroku, z wyprostowanymi plecami, ściągniętymi łopatkami i lekko uniesioną brodą. Istotny jest również sam ruch – poruszanie się, o ile to możliwe – powinno odbywać się zawsze przodem do odbiorców, ewentualnie bokiem. Jeżeli chodzi o gestykulację – nie należy zbytnio przesadzać. Nerwowe machanie rękami może rozpraszać publiczność, która w żaden sposób nie skupi się na przekazie – a ten jest najważniejszy. Szczerość oraz otwartość wobec odbiorcy okazuje się pokazywaniem wewnętrznej strony dłoni – gest ten w zdecydowanym stopniu podnosi wiarygodność mówcy i poprawia jego odbiór wśród słuchających.

Kontakt wzrokowy to równie istotna kwestia podczas radzenia sobie z tremą. Patrzenie wyłącznie w jeden punkt i unikanie „spotkania się” z odbiorcami uważane jest nie tylko za brak szacunku, ale również za posiadanie nieszczerych intencji i nerwowości.

Co możesz zrobić zanim wyjdziesz na scenę?

To, co możesz zrobić przed wystąpieniem na scenie, to zastosowanie odpowiednich technik relaksacyjnych. Pamiętaj, że w takiej sytuacji jak Ty znajdują się wszyscy prelegenci i wykładowcy. Uspokój się wewnętrznie. Dobrze w tym przypadku działa wzięcie kilku głębokich wdechów i zrobienie równie długich wydechów. Zadbaj też o to, aby mieć ze sobą małą butelkę wody niegazowanej. Jeżeli poczujesz, że „łamie” Ci się głos – zrób przerwę, napij się, spróbuj rozluźnić mięśnie twarzy i dopiero kontynuuj wystąpienie. Chociaż to brzmi bardzo banalnie – naprawdę pomaga.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję