Materiał Partnera

Jak oszczędzić na prowadzeniu księgowości w malej firmie?

Jak oszczędzić na prowadzeniu księgowości w malej firmie?

Prowadząc małą firmę, trzeba się liczyć z tym, że pomimo stosunkowo niewielkich przychodów nieuniknione jest generowanie kosztów wynikających z podjętej działalności gospodarczej. Składki dla ZUS i podatki muszą być płacone przez każdego, natomiast istnieją koszty dodatkowe, na których wysokość można mieć istotny wpływ. Mowa między innymi o opłatach za prowadzenie księgowości. Sprawdź, jak możesz zaoszczędzić.

Outsourcing usług księgowych

Przyszli przedsiębiorcy mogą rozliczać się na różnych zasadach. Osoby prowadzące małą firmę (czyli takie, które w  ciągu ostatniego roku obrotowego nie przekroczyły progu 2 000 000 euro) najczęściej rozliczają się na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej. Ze względu na prowadzoną przez siebie działalność mali przedsiębiorcy są uprawnieni do prowadzenia księgowości uproszczonej, a w tym ewidencji sprzedaży oraz Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów.

Wybrani mali przedsiębiorcy decydują się na samodzielne prowadzenie swojej księgowości, natomiast stanowią oni dosyć nieliczną grupę. Większość osób zleca wykonywanie tego obowiązku profesjonalistom. Tacy właściciele biznesów mogą zatrudnić pracownika, którego zadaniem będzie między innymi rzetelne prowadzenie KPiR lub skorzystać z możliwości outsourcingu usług księgowych.

Usługa ta świadczona jest przez wiele firm, na przykład przez Biuro Rachunkowe Plus z Katowic, a więc właściciele małych biznesów nie mają problemu z wybraniem odpowiedniego specjalisty od prowadzenia księgowości, a w tym KPiR. Outsourcing usług księgowych jest aktualnie bardzo popularny, ponieważ pozwala przedsiębiorcy na zmniejszenie comiesięcznie generowanych kosztów firmowych. Wynika to z tego, że zlecenie prowadzenia księgowości zewnętrznej firmie jest po prostu tańsze niż zatrudnianie pracownika.

Na przykład koszt prowadzenia KPiR wynosi jedynie ok. 100–150 zł i bardzo często jest jedyny, który musi ponieść właściciel małego przedsiębiorstwa (dot. tych najmniejszych firm). Zatrudnianie pracownika na etat wiąże się natomiast z koniecznością wypłaty mu pełnego wynagrodzenia – w wysokości co najmniej płacy minimalnej lub jakiejś części z niej (w przypadku niepełnego etatu). W każdym razie koszty zatrudnienia pracownika i tak przewyższają koszt korzystania z outsourcingu księgowości.

Inne sposoby na wygenerowanie oszczędności

Dobrym sposobem na zaoszczędzenie, kiedy prowadzi się niewielki biznes, jest zlecanie podmiotom zewnętrznym wykonywania wyłącznie tych czynności, których przedsiębiorca sam nie jest w stanie zrealizować. Bardzo często zdarza się, że właściciele biznesów zgłaszają się do swoich księgowych (tworzących odrębny podmiot gospodarczy) z prośbą o wykonanie dodatkowych czynności, takich jak pośrednictwo w pozyskaniu kredytu dla firmy czy branie udziału w negocjacjach warunków umowy zawieranej z operatorem telefonii komórkowej.

Choć trzeba przyznać, że zlecanie biurom rachunkowym wykonania dodatkowych czynności jest bardzo wygodne dla przedsiębiorcy. Im więcej obowiązków właściciela biznesu spadnie na biuro rachunkowe, tym więcej będzie miał czasu na rozwijanie swojej działalności – co także finalnie może generować znaczne oszczędności.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję