Jak odwołać się od decyzji ZUS w sprawie emerytury lub renty?

Jeżeli nie zgadzasz się z decyzją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w kwestii twojej emerytury albo renty, nie zwlekaj. Na odwołanie się od niekorzystnej decyzji masz 30 dni. Obawiasz się, że nie masz szans w starciu z ZUS-em? Nie poddawaj się. Statystyki dowodzą, że można z nim wygrać. Dowiedz się, co zrobić, by twoje odwołanie przyniosło pożądany skutek.
ZUS odmówił przyznania ci emerytury albo obniżył kwotę renty? Takie nieprzyjemne niespodzianki niestety nie są rzadkością. Jeśli nie zgadzasz się z treścią pisma otrzymanego z urzędu, możesz się odwołać. Masz na to 30 dni od momentu doręczenia decyzji, co oznacza, że trzeba się spieszyć.
Jak napisać odwołanie od decyzji ZUS-u?
Odwołując się od decyzji ZUS-u, chcemy udowodnić, że podjął on niesłuszną decyzję. To zadanie może być trudne, biorąc pod uwagę chociażby sposób, w jaki urzędnicy formułują swoje orzeczenia. Na tym etapie warto wziąć pod uwagę skorzystanie z usług radcy prawnego, który wyjaśni ci dokładnie sposób rozumowania urzędu i pomoże znaleźć argumenty pomocne w walce o twoje świadczenia.
Na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Znajdziemy poradnik dotyczący postępowania odwoławczego, z którego dowiemy się m.in., że odwołanie można złożyć w formie pisemnej lub ustnej. Praktyka pokazuje, że dla petentów zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest dostarczenie gotowego odwołania na piśmie. ZUS nie informuje jednak, jak taki wniosek powinien wyglądać – zauważa nasz rozmówca z Kancelarii Radcy Prawnego Wojciecha J. Chmuraka w Szczecinie.
Odwołanie od decyzji ZUS-u musi zawierać twoje dane osobowe i adresowe, datę odwołania, oznaczenie zaskarżanej decyzji (czyli numer znajdujący się na piśmie, które otrzymałeś z urzędu), wreszcie przedstawienie zarzutów wobec decyzji ZUS-u i wyjaśnienie, jakie są twoje oczekiwania. Uzasadnienie odwołania warto uzupełnić konkretnymi dowodami. Jeśli np. ZUS w swojej decyzji twierdzi błędnie, że nie spełniasz kryteriów niezbędnych do otrzymania świadczenia, do odwołania dołącz dokumenty potwierdzające twoją rację. Pamiętaj, by własnoręcznie podpisać odwołanie – chyba że ustaliłeś pełnomocnika, który załatwia tę sprawę w twoim imieniu.
Do kogo się odwoływać? Kiedy otrzymasz odpowiedź?
Od decyzji ZUS-u odwołujemy się do sądu okręgowego – sądu pracy i ubezpieczeń społecznych, jednak pismo należy złożyć w oddziale ZUS. Postępowanie odwoławcze w pierwszej instancji jest bezpłatne, co oznacza, że przy składaniu wniosku nie musisz uiszczać żadnych opłat.
W ciągu 30 dni od złożenia pisma odwoławczego ZUS musi zdecydować, czy jest ono zasadne. Jeśli tak, uchyli swoją wcześniejszą decyzję. Z kolei jeżeli urząd nie uzna zasadności twojego odwołania, przekaże sprawę razem z aktami do sądu. Za dalszy tok postępowania odpowiada sąd, który będzie informował cię o terminach rozpraw i innych podejmowanych czynnościach. Po dokładnym rozpoznaniu sprawy sąd wyda wyrok. Co ważne, jeżeli również decyzja sądu nie będzie dla ciebie zadowalająca, możesz złożyć apelację.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Biuro Rachunkowe Dorota Binio Sp. z o. o.
26-420 Nowe Miasto nad Pilicą, 11 Listopada 20
-
-
-
Enigma Kancelaria doradcy podatkowego biuro rachunkowe Grażyna Burchardt
93-545 Łódź, Wiwulskiego 15