Artykuł sponsorowany

Jak działają systemy kontroli dostępu w obiektach biurowych?

Jak działają systemy kontroli dostępu w obiektach biurowych?

Obiekty biurowe, to budynki, w których jednocześnie znajduje się znaczna ilość ludzi: pracownicy, kontrahenci, klienci itp. Aby zapewnić bezpieczeństwo mieniu, dokumentom i innym zasobom firmy, stosuje się tzw. system kontroli dostępu. Przyjmuje on różnoraką postać i minimalizuje ryzyko wtargnięcia niepowołanych osób do istotnych budynków, sektorów czy pomieszczeń.

Elementy systemu kontroli dostępu

Aby dobrze zrozumieć mechanizm działania SKD, należy zapoznać się z elementami wchodzącymi w jego skład. Standardowy system kontroli dostępu, składa się z następujących podzespołów:

Przeczytaj również: Czym są systemy zamgławiania i jakie jest ich zastosowanie?

  • urządzenia identyfikujące (czytniki, skanery),

  • elementy zaporowe (rygle, bramki, szlabany, drzwi z zamkiem elektronicznym),

  • centrala nadzorująca pracę systemu.

Ponadto uprawnieni użytkownicy, powinni być wyposażeni w urządzenia identyfikujące w postaci breloka, karty lub czipu. Inną możliwością są panele numeryczne (dostęp za pomocą kodu) lub skanery biometryczne skanujące siatkówkę oka, lub odciski palca. Ponadto całość może zostać połączona z systemem przeciwpożarowym, antywłamaniowym czy kamerami CCTV.

Przeczytaj również: Czy sprężarka i kompresor to takie samo urządzenie?

Działanie SKD

Mechanizm działania opiera się na pozyskaniu danych od użytkownika, umożliwiających przekroczenie elementu zaporowego. Informacja ta w postaci pinu, skanu odcisku palca czy impulsu z urządzenia, przesyłana jest z czytnika do centrali. Tam, zostaje zweryfikowana, tzn. sprawdzona, czy znajduje się w bazie użytkowników uprawnionych. Jeśli tak jest, system kontroli dostępu podejmuje decyzję pozytywną, czyli zapora zostaje otwarta.

Przeczytaj również: Jak działają urządzenia do biologii molekularnej?

Jak wspomniano, SKD może zostać zintegrowany z innymi zabezpieczeniami budynku. W przypadku połączenia z systemem przeciwpożarowym może automatycznie otworzyć wszystkie drzwi/przejścia/szlabany w celu usprawnienia ewakuacji. Dobrym rozwiązaniem jest także skonfigurowanie go, jako system antywłamaniowy. W przypadku włamania wszelkie zapory są blokowane, a włamywać pozostaje w środku do czasu reakcji ochrony.

Korzyści zastosowania systemu kontroli dostępu

Zastosowanie w biurowcu SKD niesie ze sobą szereg korzyści, warto zainwestować w tego typu rozwiązanie, oferowane na przykład przez firmę Stella, ze względu na:

  • możliwość ochrony zasobów (ruchomości, informacji i innego mienia),

  • usprawnienie ewakuacji w przypadku pożaru,

  • ograniczenie dostępu do istotnych części budynku przez osoby nieupoważnione.

Automatyczne systemy, jakim jest omawiany SKD, wyparły często jeszcze stosowane klucze. Jednak te łatwo zgubić, podrobić czy po prostu zapomnieć. Zatem warto zastosować to nowoczesne, użyteczne narzędzie, które sprawdzi się w każdym biurowcu.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.