Jak działają rowery elektryczne?
Rowery na akumulator to jedna z najciekawszych nowinek technologicznych ostatnich lat. Warto wiedzieć, jak działają takie pojazdy. Dzięki tej wiedzy łatwiej będzie nam podjąć decyzję o zakupie, a jeśli już jesteśmy posiadaczami e-bike, znajomość podstawowych mechanizmów umożliwi bezpieczniejsze korzystanie z roweru w codziennych sytuacjach.
Czym jest rower elektryczny?
Definicja roweru głosi, że jest to pojazd napędzany siłą ludzkich mięśni. Z tego względu wiele osób może zastanawiać się, czy rower na akumulator w ogóle podpada pod tę kategorię. Odpowiedź na to pytanie jest jednak twierdząca. Silnik elektryczny nie napędza bowiem pojazdu w sposób autonomiczny, lecz stanowi jedynie wspomaganie pedałowania. Mechanizm uruchamia się automatycznie, kiedy rowerzysta zaczyna pedałować i dodaje tylko tyle mocy, ile potrzeba w konkretnej sytuacji. W okolicach kierownicy znajdziemy z kolei urządzenie sterujące, które umożliwia szybką i wygodną zmianę ustawień, np. prędkości czy trybu pracy.
Przeczytaj również: Kluczowe parametry kotłów kondensacyjnych. Co warto wiedzieć?
Dobry silnik to podstawa
W takich rowerach zazwyczaj wykorzystuje się silniki prądu stałego z magnesami trwałymi znajdującymi się na wirniku. Przyciągają one i odpychają wirujący rdzeń, powodując obrót koła napędowego. Największym uznaniem cieszą się obecnie rozwiązania bezszczotkowe, które uchodzą za najbardziej bezawaryjne. Silnik w e-bike może zostać zamontowany w trzech miejscach. Najczęściej instaluje się go w piaście przedniego lub tylnego koła. Na rynku są jednak dostępne również modele z silnikiem centralnym, które wytwarza m.in. polski producent rowerów elektrycznych OVERFLY. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że motor umieszczony w osi korby zapewnia rowerzyście lepszą równowagę.
Przeczytaj również: Jak dobrać baterię do roweru elektrycznego?
Akumulator w rowerze elektrycznym
Ważnym elementem roweru elektrycznego jest bateria, która dostarcza energię do silnika. Najczęściej wykorzystuje się akumulatory litowo-jonowe, które w większości przypadków umieszcza się w bagażniku lub ramie roweru. Dobrej jakości bateria powinna mieć pojemność minimum 10,4 Ah, a jej żywotność nie może być mniejsza niż 500 cykli ładowania. Jeśli zaś chodzi o ładowanie, to najczęściej wystarczy po prostu podłączyć rower do standardowego gniazdka elektrycznego. Niektóre modele wyposażone są także w panele słoneczne.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Geoleh Pracownia projektów i realizacji inwestycji geologicznych, ekologicznych i górniczych
81-388 Gdynia, Świętojańska 78 lok. 14
-
Plus Systemy Zabezpieczeń Bankowych Maciej Sobkowiak Piotr Idziak
60-175 Poznań, Lewkoniowa 33
-
Labsolution Sp. z o.o.
04-927 Warszawa, Trocinowa 52