Jak działają dozowniki w centralnych układach sterowania?

Wszystkie maszyny, urządzenia oraz podzespoły montowane w pojazdach czy niektórych instalacjach, które są wyposażone w przemieszczające się względem siebie elementy ze stykającymi się powierzchniami, muszą być odpowiednio smarowane, w przeciwnym razie szybko ulegną awarii. W przypadku większej liczby węzłów tarcia rozwiązaniem są centralne układy smarowania, które mogą pracować dzięki zamontowanym w nich dozownikom środków smarnych.
Jakie rodzaje są dozowników stosowanych w centralnych układach smarowania?
Właściwe smarowanie pozwala na zmniejszenie tarcia oraz związanych z nim oporów, wysokiej temperatury oraz ścierania się poszczególnych powierzchni. W przypadku układów o dużych rozmiarach i wysokim stopniu złożoności, w których występuje wiele węzłów tarcia, na ogół korzysta się z instalacji centralnego smarowania. Wśród ich głównych elementów znajdują się zbiorniki służące do przechowywania stosowanych środków smaru lub oleju, pompy wymuszające ich przepływ, a także rozdzielacze pozwalające na dystrybuowanie preparatów w obrębie całej instalacji, a ponadto przewody oraz umieszczone przy węzłach tarcia dozowniki smaru. Dają one możliwość precyzyjnego dobierania koniecznych dawek w zależności od swego rodzaju. Odmierzenie właściwej w konkretnym elemencie ilości środka w dozowniku oleju lub smaru może następować na podstawie jego wagi, zajmowanej objętości, a także czasu, przez jaki ma być podawany.
Przeczytaj również: Czym zajmuje się onkolog gastrolog?
W jaki sposób funkcjonują dozowniki smaru?
Dozowniki smaru są wykorzystywane w różnych typach układów. Jeżeli w maszynach zastosowano jednoliniowy układ centralnego smarowania, dozowniki są zasilane przewodami dochodzącymi bezpośrednio do nich i dawkują smar w wyniku przesunięcia się tłoczków za sprawą wzrostu ciśnienia wymuszonego przez funkcjonowanie pompy. W dwuliniowych układach centralnego smarowania dozowniki są połączone z rozdzielaczami dwoma przewodami. Środek smarny trafia do komór suwakowych jednym z nich, powodując przesunięcie suwaków i w następstwie ruch tłoka i wypchnięcie z komory środka smarnego umieszczonego w niej w poprzednim cyklu. Drugi przewód pełni funkcję odprężającą. Stosuje się też układy wieloliniowe oraz instalacje natryskowe. Vento z Krakowa specjalizuje się w dostarczaniu i montażu układów centralnego smarowania.
Przeczytaj również: Czym powinien wyróżniać się impregnat do cegły?
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
-
-
Mcz s.c.Monika Cerazy, Zbigniew Czajka
28-400 Bogucice Pierwsze, Parcela 10A