Materiał Partnera

Jak dobrze kontrolować prędkość na nartach?

Jak dobrze kontrolować prędkość na nartach?

Jednym z najważniejszych parametrów decydujących o bezpieczeństwie na stokach jest prędkość zjazdowa. Niezależnie od poziomu wyszkolenia i sprawności narciarz musi zachować pełną kontrolę nad nartami i dostosować szybkość do warunków atmosferycznych oraz ukształtowania stoku. Dlatego też ważne jest wypracowanie odpowiedniej techniki jazdy. Przy kontrolowaniu szybkości największe znaczenie ma właściwa praca poszczególnych partii ciała, a także odpowiednie prowadzenie nart. Wykonywanie skrętów zgodnie z przyjętymi regułami pomaga w utrzymaniu bezpiecznej prędkości. W jaki sposób zachować pełną kontrolę toru jazdy?

Zalety wykorzystania techniki krótkich skrętów

Jazda za pomocą krótkich skrętów sprawdza się zwłaszcza na stromych stokach. Wykonywanie, szybkich, krótkich skrętów umożliwia zachowanie wąskiego toru zjazdowego. Z kolei wąski tor gwarantuje pełną kontrolę nad prędkością. Problem często stanowi przyspieszenie w trakcie skrętu na mocno taliowanych nartach. Jednak można go rozwiązać poprzez zmniejszenie docisku na przednie krawędzie i równomierne rozłożenie sił na całą długość nart. Aby krótkie skręty były skuteczne, konieczny jest w pełni sprawny sprzęt.

Jak tłumaczy ekspert ze sklepu narciarskiego NartyKrakow.pl: W czasie zjazdu na nartach czasami trzeba się szybko zatrzymać, kogoś ominąć lub przejechać przez lód na trasie. Dobrze naostrzone narty zjazdowe sprawią, że droga hamowania będzie krótsza, skręt pewniejszy, a przejazd przez lód nie sprawi takiego problemu.

Kontrola prędkości w sytuacjach ekstremalnych

Panowanie nad nartami jest szczególnie istotne podczas jazdy na bardzo stromych, wymagających stokach. Jednym ze sposobów kontroli prędkości jest technika tak zwanego skrętu podskokiem. Polega na przechodzeniu z jednego skrętu do drugiego poprzez dynamiczne wybicie się z krawędzi, zrotowanie nart w powietrzu i lądowanie na drugich krawędziach. Krawędzie w końcowej fazie powinny być ustawione w poprzek stoku.

Dodatkowym zabezpieczeniem pozwalającym dostosować prędkość do warunków jest podkręcanie skrętów. Oznacza to maksymalne zmniejszenie szybkości prowadzenia nart zjazdowych poprzez zwiększenie kąta wykonania skrętu. Przy tym manewrze nie należy jednak doprowadzać do zupełnego wytracenia prędkości i zatrzymania nart.

Jaki wpływ na technikę jazdy ma praca mięśni?

Oprócz właściwego sprzętu narciarskiego ogromne znaczenie na stoku ma praca fizyczna zjeżdżającego. Przy rotacjach i skrętach należy mocno napiąć uda i pośladki, a także zaktywizować łydki i stopy. Górne partie ciała nie powinny zmieniać swojej pozycji. Biodra i ramiona mają być skierowane w dół stoku.

Równie ważna jest praca nóg przy zatrzymywaniu. Aby ustawić narty w poprzek stoku i mocno zakrawędziować, konieczne jest lekkie ugięcie i napięcie mięśni nóg. Największy nacisk położony jest wówczas na mięśnie czworogłowe uda, które do samego końca wykonywania manewru powinny pozostać aktywne.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję