Artykuł sponsorowany

Jak bada się słuch?

Jak bada się słuch?

Wykrywanie zaburzeń słuchu na wczesnym etapie pozwala na wdrożenie odpowiedniego leczenia oraz podjęcie działań mających na celu poprawę komunikacji z otoczeniem. Z badań wynika, że problemy ze słuchem mogą prowadzić do izolacji społecznej, trudności w nauce czy pracy zawodowej, dlatego tak ważne jest regularne badanie naszego narządu słuchowego. W tym artykule przyjrzymy się bliżej metodom stosowanym w diagnostyce słuchu.

Badanie audiometryczne – podstawowa metoda oceny słuchu

Podstawowym badaniem stosowanym w diagnostyce zaburzeń słuchu jest audiometria tonalna. Polega ona na odtwarzaniu dla pacjenta dźwięków o różnej częstotliwości i natężeniu, za pomocą specjalistycznych urządzeń zwanych audiometrami. Osoba badana sygnalizuje, kiedy usłyszy dany dźwięk, co pozwala lekarzowi na ocenę progu słyszenia dla poszczególnych częstotliwości. Jest to często wykonywane badanie u pacjentów po 50. roku życia, np. w przychodni MEDAN w Jarocinie. 

Często przeprowadzanym badaniem jest też audiometria impedancyjna, która umożliwia ocenę funkcjonowania ucha środkowego. W trakcie tego badania zmierzone zostają parametry mechaniczne błony bębenkowej oraz łańcucha kosteczek słuchowych. Dzięki tej metodzie można wykryć obecność płynu w uchu środkowym, stany zapalne czy nieprawidłowości w budowie błony bębenkowej.

Otoacoustic Emissions (OAE) – metoda stosowana w neonatologii

Otoacoustic Emissions (OAE) to technika pozwalająca na ocenę funkcjonowania komórek zewnętrznych we wewnętrznym uchu. Badanie polega na rejestrowaniu dźwięków emitowanych przez te komórki jako odpowiedź na bodziec akustyczny. OAE jest szczególnie przydatnym narzędziem w diagnostyce słuchu noworodków, ponieważ jest nieinwazyjne, szybkie i można je przeprowadzić podczas snu dziecka.

Niewydolność komórek zewnętrznych może świadczyć o zaburzeniach słuchu, takich jak niedosłuch czy całkowita utrata słuchu. W Polsce OAE jest obecnie jednym z podstawowych badań przesiewowych, które przeprowadza się u wszystkich noworodków w celu wczesnego wykrycia problemów ze słuchem.

Potencjały wywołane - ocena funkcji nerwu słuchowego

Potencjały wywołane to metoda diagnostyki słuchu polegająca na badaniu pracy nerwu słuchowego oraz ośrodków słuchowych mózgu. Podczas badania pacjentowi umieszcza się na głowie elektrody zbierające sygnały elektryczne, które są następnie analizowane przez specjalistyczne oprogramowanie. Badanie to, podobnie jak badania audiometryczne czy OAE, jest bezbolesne.

Badanie potencjałów wywołanych jest szczególnie przydatne w przypadkach, gdy wyniki innych badań nie są jednoznaczne lub gdy istnieje podejrzenie uszkodzenia nerwu słuchowego. ABR może być także stosowane jako metoda kontroli efektywności leczenia zaburzeń słuchu. 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.