Ile kosztuje wydanie książki i jak przebiega?

Ile kosztuje wydanie książki i jak przebiega?

Napisałeś książkę i zastanawiasz się, co dalej? Znajdź wydawnictwo i sprawdź, czego od Ciebie jako autora oczekuje. Zwykle potrzebne jest przesłanie notki biograficznej, streszczenie, liczba znaków ze spacjami, fragment lub całość dzieła oraz informacja o odbiorcach. Nie wiesz, ile kosztuje proces wydawniczy? Z naszego artykułu dowiesz się, jak przebiega.

Ile kosztuje samodzielne wydanie książki?

Koszt wydania książki własnym sumptem jest wysoki. Przykładowo przy wpłaceniu 200 złotych redaktorowi wypłaca się około 100 złotych. Wówczas koszt pracy redaktora przy jednoczesnym uwzględnieniu zaliczki na podatek dochodowy wyniesie 116,82 złote. Natomiast VAT z 200 złotych wynosi około 37 złotych. Dochód przed opodatkowaniem wynosi około 46 złotych. Sprzedaż książki pozwala otrzymać marżę, która wynosi około 50%. Dotyczy to sytuacji, kiedy obsługa sklepu jest prawie w całości zautomatyzowana. Zwykle większość problemów z zamówieniami jest rozwiązywane przez firmę logistyczną.

Na koszt wydania książki wpływają 2 główne czynniki:

  1. opłata za opracowanie – korekta, redakcja, ilustracje, okładka, materiały, korekta techniczna, skład, próbne wydruki, pliki drukarskie i elektroniczne,
  2. opłata za oprawę i wydrukowanie.

Przykład: Przy nakładzie 10 egzemplarzy, miękkiej oprawie i formacie A5 cena wynosi 7 złotych za sztukę. Przy większych nakładach cena za egzemplarz się zmniejsza. Droższa będzie okładka twarda, specjalnie klejona i zszywana. Wówczas koszt jednego egzemplarza to około 64 złotych przy nakładzie 10 sztuk.

Koszt druku książki

Największy koszt to druk książki. Wyodrębnia się 2 typy druku – offsetowy przy dużych nakładach i cyfrowy, do kilku egzemplarzy. Druk cyfrowy i stawki są jednak różne i czasem nieopłacalne. Niekiedy za jeden egzemplarz płaci się około 50 złotych. Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdy kwota sięga nawet 600 złotych za egzemplarz. Tańszy jest zatem druk offsetowy. Optymalna kwota to 11 złotych netto za egzemplarz. Wszystko zależy od:

  1. typu druku,
  2. nakładu.

10 złotych netto to optymalna stawka za wydanie książki.

Jak wygląda proces wydawniczy?

Zastanawiasz się, jak wydać książkę? Najpierw znajdź polskie wydawnictwo w Internecie. Następnie wybierz formę self-publishingu lub system usługowy. Zwykle jednak debiutanci i mniej poczytni pisarze muszą zapłacić za wydanie książki. Na proces wydawniczy składają się:

  1. redakcja i korekta – autor nie zawsze wychwyci błędy logiczne czy stylistyczne, dlatego potrzebna jest profesjonalna pomoc. Podczas korekty można wychwycić błędy ortograficzne czy interpunkcyjne,
  2. otrzymanie numeru ISBN – wystarczy wypełnić formularz na stronie Biblioteki Narodowej,
  3. skład – złożenie do druku lub przekształcenie w postać e-booka,
  4. projekt okładki – wydawca decyduje o grafice na okładce, papierze czy formacie książki. Inaczej jest w sytuacji self-publishingu, gdzie najważniejsze zdanie jest autora,
  5. techniczna korekta – to czas, kiedy można znaleźć błędy po składzie czy językowe,
  6. druk książki – wiąże się z wydrukiem próbnym. Na początku warto wybrać niewielki nakład. Niektóre drukarnie oferują magazynowanie i wysyłkę książek,
  7. dystrybucja i sprzedawanie – wszystko zależy od umowy dystrybucyjnej czy z hurtownią. Możliwa jest indywidualna dystrybucja. Wówczas książkę można sprzedawać podczas warsztatów, szkoleń czy targów.

Ostatnim etapem jest rozliczenie i marketing. Wiąże się to ze sprawami podatkowo-prawnymi. Promocja może być przeprowadzona na różne sposoby, między innymi poprzez:

  • zamieszczenie informacji na portalach dla czytelników,
  • publikację fragmentu tekstu za darmo,
  • założenie autorskiego bloga,
  • wysyłanie do recenzji,
  • media społecznościowe,
  • płatną reklamę,
  • artykuły gościnne.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.