Artykuł sponsorowany

Formy opodatkowania dostępne w Polsce

Formy opodatkowania dostępne w Polsce

Nikt nie lubi płacić podatków, jednak jest to obowiązek każdej osoby uzyskującej dochód. Formę opodatkowania podatnik w większości przypadków może zmienić każdego roku do 20 stycznia.  W Polsce można się rozliczać na kilka sposobów, które mają swoje wady i zalety. Warto sprawdzić, która forma będzie najkorzystniejsza dla Ciebie. Dowiedz się, jakie są formy opodatkowania możliwe dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

Opodatkowanie na zasadach ogólnych i skala podatkowa

Zakładając działalność gospodarczą, warto zapytać eksperta, np. z Biura księgowego Maya, która opodatkowania będzie najlepsza. Popularne opodatkowanie na zasadach ogólnych jest korzystne dla osób osiągających dochody przed pierwszym progiem podatkowym. W 2022 roku wysokość podatków jest ustalona na:

Przeczytaj również: Kto jest zobowiązany do sporządzania okresowych sprawozdań finansowych?

  • 17% - dochody do 120 000 złotych,
  • 32% - od nadwyżki kwoty 120 000 złotych,

Nowe przepisy zwiększają także kwotę wolną od podatku do 30 000 złotych. Osoby rozliczające się na zasadach ogólnych mogą skorzystać z wielu ulg m.in. dla klasy średniej, termomodernizacyjnej czy na dziecko.

Przeczytaj również: Różnice między Polskim a Holenderskim rozliczaniem podatku

Dla kogo jest korzystny podatek liniowy?

Podatek liniowy to preferencyjna forma opodatkowania. Rozliczanie podatku w tym przypadku jest ustalone na 19% bez względu na uzyskane zarobki. Tu nie jest możliwe odliczenie kwoty wolnej od podatku, jak w przypadku skali podatkowej. Po zmianach związanych z Polskim Ładem składka zdrowotna dla osób rozliczających się tą formą opodatkowania wyniesie 4,9% od dochodu i nie będzie możliwe jej odliczenie. Przedsiębiorcy na podatku liniowym nie mogą korzystać z ulg.

Przeczytaj również: Co oznacza pojęcie rezydencji podatkowej?

Ryczałt i karta podatkowa w Polskim Ładzie

Nowe przepisy uniemożliwiają zmianę rozliczania na kartę podatkową. Mogą na niej działać tylko nowe przedsiębiorstwa założone do końca roku 2021 i przedsiębiorcy aktualnie rozliczający się za pomocą karty podatkowej. Natomiast ryczałt to forma opodatkowania dla przedsiębiorców, którzy uzyskali w minionym roku przychody w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Od 2022 roku progi podatkowe na ryczałcie ewidencjonowanym będą wynosić:

  • 3% - działalność handlowa i gastronomiczna,
  • 5,5% - działalność wytwórcza i budowlana,
  • 8,5% - działalność usługowa i gastronomiczna uwzględniająca sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%,
  • 10% - handel nieruchomościami,
  • 12% - oprogramowanie i doradztwo komputerowe,
  • 14% - opieka zdrowotna, architekci, inżynierzy, projektanci oraz usługi badań i analiz technicznych,
  • 15% - usługi reklamowe, rozrywkowe i finansowe,
  • 17% - wolne zawody.

Jak zatem widać, możliwości jest wiele, a odpowiednią dla siebie warto wybrać świadomie.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.