Formalności wymagane do podjęcia pracy w Niemczech
Co roku wielu Polaków decyduje się na emigrację, głównie do krajów, w których zarobki są znacznie wyższe. Popularnym kierunkiem wśród takich osób są Niemcy. Państwo to graniczy z Polską, dlatego umożliwia ono szybki powrót do rodziny, przy jednoczesnym utrzymaniu zarobków na poziomie nawet kilka razy wyższym niż na podobnym stanowisku w naszej ojczyźnie. Jakie formalności trzeba dopełnić, by móc pracować w Niemczech?
Praca w Niemczech a formalności
Podjęcie pracy w Niemczech jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku państw, które znajdują się poza granicami Unii Europejskiej. Polacy mogą bowiem zatrudniać się w takich krajach bez obawy o dodatkowe opodatkowanie czy konieczność organizowania wizy. Wjazd na teren Niemiec jest możliwy z wykorzystaniem samego dowodu osobistego. Podjęcie pracy w tym państwie wymaga jednak również zdobycia kilku innych dokumentów.
Dokumenty niezbędne do podjęcia pracy w Niemczech:
- numer ubezpieczenia społecznego (Sozialversicherungsnummer),
- niemiecki numer identyfikacji podatkowej (Steuerliche Identifikationsnummer),
- karta podatkowa (Lohnsteuerkarte),
- przynależność do kasy zdrowia (Krankenkasse),
- numer IBAN.
Wymienione numery i dokumenty można zdobyć w odpowiednich urzędach. Zazwyczaj jest to zadanie pracodawcy, dlatego osoba wyjeżdżająca do pracy w Niemczech nie musi martwić się koniecznością samodzielnego wyrabiania karty podatkowej czy przynależności do kasy zdrowia. Niektóre dokumenty trzeba jednak załatwić jeszcze przed podjęciem pracy. Mowa tu głównie o numerze ubezpieczenia społecznego czy numerze identyfikacji podatkowej.
Do podjęcia pracy w Niemczech niezbędne jest również posiadanie lokalnego konta bankowego. W ten sposób można uniknąć problemów z przewalutowaniem przesyłanych pieniędzy.
Dodatkowe formalności
W Niemczech istnieje obowiązek meldunku, dlatego stałe zamieszkanie i praca na terenie tego kraju wymaga zameldowania się pod danym adresem. Niektóre osoby decydują się jednak na dojeżdżanie do miejsca zatrudnienia, wciąż mieszkając w Polsce. Często zdarza się to w przypadku pracowników z zachodniej części naszego kraju. Wówczas nie trzeba załatwiać meldunku w Niemczech, kierując się przepisami obowiązującymi w Polsce.
Przydatne jest także zabranie takich dokumentów, jak odpis aktu urodzenia czy małżeństwa. Nie są one wymagane podczas szukania pracy, jednak mogą przydać się w wielu sytuacjach, ułatwiając załatwianie niezbędnych formalności. Podobnie jest także w przypadku świadectw szkolnych i certyfikatów.
- Im więcej zabranych dokumentów, tym lepiej. Niemcy leżą blisko, dlatego często zdobycie zapomnianych świadectw czy odpisów jest możliwe jeszcze tego samego dnia. Warto jednak skompletować wszystkie dokumenty poświadczające Twoje kwalifikacje jeszcze przed wyjazdem, co ułatwi szukanie pracy już na miejscu – mówi specjalista z agencji pracy Derksen Polska.
Ważne jest także zwrócenie uwagi na ważność dokumentów pozwalających na legalne przebywanie na terenie Niemiec. Może to być dowód osobisty lub paszport. Jeśli Twoje dokumenty wygasną za kilka miesięcy, a do tego czasu planujesz przebywać za granicą, konieczne jest wyrobienie nowych egzemplarzy.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Klim-Wel Wentylacja Rekuperacja Klimatyzacja Wojciech Stypik
05-850 Szeligi, Szeligowska 29
-
Toruńskie Surowce Wtórne Sp. z o.o
87-100 Toruń, Łódzka 23
-
-
Mar-Pol Usługi i handel sprzętem p.poż. Iwona Nosek
30-727 Kraków, Pana Tadeusza 6