Artykuł sponsorowany

Eksploatacja samochodu z filtrem cząstek stałych

Eksploatacja samochodu z filtrem cząstek stałych

Filtr cząstek stałych w Dieslu nie musi być utrapieniem kierowcy, a na pewno nie należy go wymontowywać. Za taką ingerencję w auto właściciel może słono zapłacić – aktualnie za jazdę samochodem, który nie spełnia wymogów emisyjnych, grozi mandat wysokości 500 zł. Od tego roku badanie emisji spalin i kontrola obecności filtra DPF są obowiązkowymi elementami okresowych przeglądów technicznych.

Filtry DPF (suche) i FAP (mokre) w samochodach z silnikami wysokoprężnymi wykonują bardzo ciężką pracę – oczyszczają spaliny z cząstek stałych, w tym przede wszystkim z toksycznej sadzy i popiołów. Choć z założenia filtry te miały być w pełni bezobsługowe, praktyka wygląda inaczej. Usunięcie nagromadzonego w DPF-ie popiołu jest możliwe wyłącznie przez czyszczenie czy też regenerację filtra poza pojazdem. Sadza w teorii powinna wypalać się bez dodatkowej ingerencji z zewnątrz, jednak jest to możliwe wyłącznie przy prawidłowej eksploatacji samochodu.

DPF lubi długie podróże

Sadza powstaje w wyniku niecałkowitego spalania oleju napędowego. A to oznacza, że najwięcej sadzy generuje silnik przy gwałtownym przyspieszaniu i pracy na niskich obrotach. DPF ma za zadanie służyć środowisku, więc z dużą skutecznością przechwytuje i zatrzymuje w sobie cząstki stałe. Kiedy poziom zanieczyszczenia jest wysoki, komputer samochodu inicjuje proces pasywnego wypalania filtra DPF. Problem w tym, że do wypalania sadzy konieczne jest nagrzanie filtra do bardzo wysokiej temperatury, co wymaga utrzymania silnika na wysokich obrotach do momentu zakończenia procesu, czyli przez co najmniej kilkanaście minut. Podczas jazdy w mieście jest to po prostu niemożliwe. Dlatego niektórzy właściciele samochodów z napędem Diesla są skłonni raz na jakiś czas wybierać się na dłuższe przejażdżki po trasie szybkiego ruchu.

Nie wszystkim kierowcom udaje się w porę przeprowadzić pasywne wypalanie sadzy, a kiedy na desce zaczyna świecić kontrolka DPF, trzeba wybrać się do specjalisty. W naszym warsztacie zajmujemy się serwisowym wypalaniem DPF-ów, ale także regeneracją filtrów. Te dwa zabiegi są często mylone, ale wykonywane są w inny sposób i w innym celu. Wypalanie służy usunięciu nagromadzonej w filtrze sadzy, zaś regeneracja jest mocniejszą ingerencją w DPF i pozwala oczyścić go popiołów – wyjaśnia nasz rozmówca z serwisu Regeneracja Filtra Cząstek Stałych DPF FAP we Wrocławiu.

Wymagające filtry FAP

W samochodach francuskiego koncernu PSA, a więc m.in. w peugeotach, citroenach i oplach, montowane są filtry FAP – nazywane filtrami mokrymi, ponieważ wymagają stosowania specjalnego płynu do obniżania temperatury spalania sadzy. Dzięki temu sadza wypala się nawet przy dość niskiej temperaturze pracy silnika i częściej niż w samochodach z DPF. Niestety, eksploatacja samochodu z filtrem FAP jest droższa, gdyż konieczne jest uzupełnianie płynu, co każdorazowo oznacza wydatek rzędu 400-500 zł. Częste wypalanie filtra doprowadza też do jego szybszego zużycia. Mokre filtry cząstek stałych należy wymieniać co ok. 160.000 km, co wiąże się kolejnym dużym wydatkiem.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.