Artykuł sponsorowany

Do jakich badań trzeba podejść zdając na prawo jazdy kat D?

Do jakich badań trzeba podejść zdając na prawo jazdy kat D?

Kusi cię perspektywa wysokich zarobków, jakie daje praca w zawodzie kierowcy autobusu? Aby móc zatrudnić się w firmie, zajmującej się krajowym lub międzynarodowym przewozem osób, najpierw musisz zdobyć prawo jazdy kategorii D i odbyć kurs kwalifikacji wstępnej. Wyjaśniamy, kto może podejść do kursu na kategorię D i jakie badania musi przejść kandydat na kierowcę autobusu.

Kto może zostać kierowcą autobusu?

Podstawowym wymogiem dla kandydatów na kierowcę autobusu jest posiadanie prawa jazdy kategorii B i ukończenie 24. rok życia. Osoby młodsze lub nieposiadające uprawnień do prowadzenia samochodów osobowych nie mogą więc przystąpić do kursu na kategorię D. Przed rozpoczęciem kursu w szkole jazdy będziesz musiał założyć Profil Kandydata na Kierowcę w starostwie powiatowym. Do wniosku musisz załączyć aktualne zdjęcie, a także orzeczenie lekarskie, wystawione przez lekarza posiadającego odpowiednie uprawnienia oraz badanie psychologiczne o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami.

Badania dla kandydatów na kierowców autobusów

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, orzeczenie lekarskie niezbędne do założenia Profilu Kandydata na Kierowcę może wydać wyłącznie lekarz posiadający uprawnienia do wykonywania takich badań. Bardzo często to szkoła jazdy wskazuje kandydatom konkretnego lekarza. W trakcie wizyty w gabinecie lekarz poprosi cię o wypełnienie kwestionariusza, dotyczącego twojego stanu zdrowia, a następnie wykona kilka niezbędnych, ale prostych i bezbolesnych badań, w tym:

  • badanie wzroku, w którego trakcie sprawdzi zakres pola widzenia, zdolność widzenia koloru czerwonego, widzenia po zmroku i reakcję na olśnienie,
  • badanie poziomu cukru pod kątem cukrzycy.

Lekarz może sprawdzić także twój zmysł równowagi, a w razie potrzeby skierować cię na  dodatkowe badania.

Przyszli kierowcy autobusów muszą też poddać się psychotestom. Badania tego typu wykonują specjaliści, zajmujący się psychologią transportu. Podczas wizyty w centrum badań psychologicznych odbędziesz wstępną rozmowę z psychologiem, po czym przejdziesz do właściwych badań. Psychotesty dla kierowców pozwalają ocenić kompetencje poznawcze, w tym sprawność intelektualną i zdolność koncentracji uwagi, a także odporność na stres i presję czasu. Osobne badania psychometryczne, wykonywane przy użyciu specjalistycznej aparatury, służą z kolei ocenie szybkości reakcji, koordynacji wzrokowo-ruchowej, odporności na zmęczenie itp. Ze względu na złożoność badań psychologicznych dla kierowców, na spotkanie z psychologiem warto zarezerwować sobie więcej czasu – opowiada nasz rozmówca ze studia AUTO-SUGESTIA w Gliwicach.

Chociaż badania psychologiczne kierowców są dość czasochłonne i bardziej skomplikowane od badań lekarskich, nie trzeba się ich obawiać. Warto natomiast zadbać o dobre samopoczucie w dniu badań, przyjść na nie wypoczętym i spokojnym, a w razie jakichkolwiek wątpliwości, poprosić osobę prowadzącą badanie o dodatkowe wskazówki.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.