Dlaczego regularna wymiana rozrządu jest tak ważna?
Prawidłowe działanie silnika zależy od zsynchronizowanej współpracy wielu jego elementów. W pewnym zakresie odpowiedzialny jest za to mechanizm rozrządu. Pracuje on pod dużym obciążeń mechanicznym i dlatego wymaga regularnej wymiany. Jej częstotliwość uzależniona jest od rodzaju mechanizmu rozrządu i zaleceń producenta pojazdu. Sprawdź, jak ważna jest wymiana rozrządu!
Jak zbudowany jest mechanizm rozrząd i jak działa?
Rozrząd jest odpowiedzialny za otwieranie zaworów, a więc zasilanie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych. W cylindrach osadzone są zawory ssące i wydechowe, które otwierane są i zamykane poprzez popychacze zaworów, pracujące dzięki wyprofilowanym na wałku rozrządu specjalnym krzywkom. Dlatego też obroty wałka rozrządu muszę być precyzyjnie zsynchronizowane z obrotami wału korbowego, tak aby zawory otwierały się i zamykały w odpowiednich fazach. Jak można dowiedzieć się od specjalistów z warsztatu samochodowego Przemysław Wróbel z Poznania, producenci silników stosują dwa podstawowe rozwiązania konstrukcyjne – paski zębate i łańcuchy rozrządu.
Czym grozi uszkodzenie mechanizmu rozrządu?
Niedomagania w pracy mechanizmu rozrządu można natychmiast odczuć w działaniu silnika. Nawet drobne przesunięcie fazy pracy zaworów spowoduje obniżenie mocy i nierównomierną pracę jednostki napędowej. Bardziej poważne konsekwencje mogą wystąpić w momencie zerwania się paska rozrządu. Nagły brak synchronizacji w pracy zaworów i popychaczy może doprowadzić do ich mechanicznego uszkodzenia. Naprawa takiej awarii jest kłopotliwa, czasochłonna i kosztowna. Również łańcuch rozrządu, choć uważany przez wielu kierowców za niezniszczalany, może spowodować poważną awarię. Wyeksploatowany łańcuch staje się źródłem głośnych hałasów dobiegających spod maski. Jego nadmierne rozciągnięcie skutkuje nierówną pracą silnika, słabszą reakcją na pedał gazu, a także mniejszą mocą i większym zużyciem paliwa.
Wymiana rozrządu
Pasek rozrządu koniecznie musi być oceniany wizualnie przy każdym przeglądzie pojazdu i wymieniany zgodnie z wytycznymi producentów samochodów. Najczęściej wymiana paska rozrządu zalecana jest po przebiegu w przedziale od 70 do 150 tys. km lub po 5 latach eksploatacji pojazdu. Podczas wymiany rozrządu zaleca się montaż nowych elementów mechanizmu rozrządu, takich jak napinacze, rolki i pompa wodna. W przypadku łańcucha rozrządu o terminie wymiany decydują symptomy jego zużycia. Niepokojącymi sygnałami są wyraziste dzwonienie łańcucha, szumy lub cykliczne stuki oraz pogarszająca się jakość pracy silnika. Przeważnie wytrzymałość łańcucha rozrządu określa się na około 200-300 tys. km przebiegu.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Blacharstwo Lakiernictwo Samochodowe Zielińscy
41-704 Ruda Śląska, Jaracza 8 lok. 1
-
-
Hol Trans Pomoc drogowa Wojciech Kulik
25-565 Kielce, Magazynowa 4
-
Hol-Trans Przedsiębiorstwo handlowo-usługowe Przemysław Bogusławski
26-300 Opoczno, Dworcowa 1