Artykuł sponsorowany

Dlaczego mammografia po 40 roku życia jest tak ważna?

Dlaczego mammografia po 40 roku życia jest tak ważna?

Mammografia to istotne badanie, które może uratować życie wielu kobiet. Szczególnie w przypadku pań po 40. roku życia, poddanie się mammografii może być ważnym czynnikiem we wczesnym wykrywaniu i leczeniu raka piersi. Niestety, wiele osób o tym zapomina, rezygnując z badania swoich piersi. Na czym polega mammografia? Dlaczego warto regularnie ją wykonywać?

Na czym polega mammografia?

Mammografia to radiologiczne badanie piersi, które ma na celu wykrycie zmian chorobowych, takich jak guzy czy zwapnienia, jeszcze zanim staną się one wyczuwalne podczas samobadania czy badania palpacyjnego przeprowadzanego przez lekarza. Wykorzystuje się tu promieniowanie rentgenowskie. Uzyskany za ich sprawą obraz może pozwolić na ocenę struktury tkanki piersiowej i ewentualnych zmian. Badanie przeprowadza się w pozycji stojącej, z użyciem specjalistycznej aparatury – mammografu. W trakcie badania pierś pacjentki jest delikatnie ściśnięta pomiędzy dwoma płytami urządzenia, aby uzyskać jak najlepszy obraz. Mimo że może to być nieco niewygodne, samo badanie trwa zazwyczaj tylko kilka minut i nie wiąże się z bólem. Możesz się na nie zgłosić m.in. do Poradni Chorób Piersi.

Dlaczego po 40. roku życia trzeba pamiętać o wykonywaniu mammografii?

Istnieją argumenty przemawiające za wykonywaniem mammografii u kobiet po 40. roku życia. Przede wszystkim, ryzyko zachorowania na raka piersi zwiększa się wraz z wiekiem kobiety. Zgodnie ze statystykami, ponad 80% przypadków tej choroby w Polsce występuje u pań powyżej 50. roku życia. Dlatego właśnie, po przekroczeniu 40. lat dobrze rozpocząć regularne badania mammograficzne. Wczesne wykrycie raka piersi poprawia rokowanie dla pacjentki. Wykonanie opisywanego badania u chorych pacjentek pozwala obserwować dynamikę wzrostu guza czy zmiany w jego strukturze, co może mieć znaczenie dla leczenia. Mammografię w Mikołowie wykonasz m.in. we wcześniej wspomnianej poradni.

W Polsce istnieje program profilaktyki wczesnego wykrywania raka piersi. Zgodnie z nim kobiety w wieku 50-69 lat mają prawo do bezpłatnego badania mammograficznego co dwa lata. Jednakże, z uwagi na zwiększone ryzyko zachorowania po 40. roku życia, dobrze rozważyć wcześniejsze poddanie się badaniu. Niezależnie od swojego wieku, warto mieć na uwadze wagę tego badania oraz dbać o swoje zdrowie i profilaktykę.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.