Czym się różnią opony letnie od zimowych?
Kierowcy coraz częściej zadają sobie pytanie – czym różnią się opony letnie od zimowych? Aby bezpiecznie podróżować przez cały rok, warto zrozumieć podstawowe różnice między tymi dwoma rodzajami ogumienia oraz wiedzieć, kiedy przeprowadzać wymianę opon. Dbając o odpowiedni stan opon, kierowcy mogą zmniejszyć ryzyko wypadków oraz cieszyć się komfortem jazdy przez cały rok.
Właściwości bieżnika – kolejne istotne różnice
Pierwszą istotną różnicą jest kompozycja mieszanki gumowej, z której wykonane są opony. W przypadku opon letnich stosuje się twardsze mieszanki, które zapewniają lepsze osiągi na suchych nawierzchniach oraz wyższą odporność na zużycie. Natomiast opony zimowe charakteryzują się miększymi mieszankami gumowymi, które lepiej radzą sobie z niskich temperaturach oraz na śliskiej nawierzchni. To właśnie struktura gumy wpływa na zachowanie samochodu na drodze i może decydować o bezpieczeństwie podróży.
Opony letnie i zimowe dostępne serwisie Motor City różnią się również w znaczący sposób konstrukcją bieżnika. W oponach letnich bieżnik ma za zadanie odprowadzać wodę spod kół, ograniczając ryzyko aquaplaningu. Dlatego też, w ich przypadku, widoczne są większe rowki oraz liczne nacięcia lamelowe. Skutkiem takiego projektowania jest lepsze trzymanie się nawierzchni, a także skrócenie drogi hamowania na suchym i mokrym asfalcie.
Wymiana opon – kiedy i dlaczego jest tak ważna
W praktyce kierowcy często zastanawiają się, kiedy dokonać wymiany opon. Najlepszym momentem jest przekroczenie granicy temperatury 7 stopni Celsjusza, zarówno dla montażu opon letnich, jak i zimowych. Przy wyższych temperaturach, opony zimowe mogą ulec nadmiernemu zużyciu i stracić swoje właściwości, podobnie jak opony letnie przy niższych wartościach termicznych.
Zrozumienie istotnych różnic między oponami letnimi a zimowymi, a także regularna wymiana ogumienia sezonowego to klucz do utrzymania bezpieczeństwa na drodze. Z kolei bieżnik opon zimowych posiada więcej nacięć oraz większe przestrzenie między blokami bieżnika. Ma to na celu ułatwienie przyczepności na śniegu oraz lodzie. Dodatkowo specjalne lamelki rozsiane po całej powierzchni bieżnika mają za zadanie usprawnić napływ wody oraz śniegu do wnętrza rowków, co pozwala na lepszą kontrolę pojazdu w trudnych warunkach atmosferycznych.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Blacharstwo Lakiernictwo Samochodowe Zielińscy
41-704 Ruda Śląska, Jaracza 8 lok. 1
-
-
-
Waldemar Boleń Zakład urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
25-346 Kielce, Zagórska 95