Czym jest technika smarownicza?
Technika smarownicza jest jedną z metod smarowania, czyli rozprowadzania plastycznego smaru w miejscu łączenia współpracujących ze sobą części maszyn. Głównym celem stosowania smaru jest zmniejszenie oporów spowodowanych siłami tarcia. W efekcie praca urządzeń staje się płynniejsza i skuteczniejsza. Oprócz tego technika smarownicza zapobiega szybkiemu zużywaniu się poszczególnych części urządzeń. Jest to możliwe dzięki przeciwdziałaniu nadmiernej utracie mocy. Dobór sposobu smarowania uzależniony jest od specyfiki urządzeń, prędkości pracy, temperatury oraz warunków panujących w otoczeniu. Należy pamiętać, że środki smarne muszą spełniać określone normy dotyczące składu i efektów działania. Jakie korzyści niesie wykorzystanie techniki smarowniczej?
Przyczyny stosowania i wymogi dotyczące techniki smarowniczej
Oprócz zapobiegania sile tarcia wykorzystywanie techniki smarowniczej ma też inne cele. Do najważniejszych zadań należy przeciwdziałanie powstawania korozji, tłumienie drgań oraz utrzymywanie optymalnej temperatury podczas pracy maszyn. Co więcej, smarowanie urządzeń pomaga usunąć nieczystości z poszczególnych części. Jakie wymogi muszą spełniać środki smarne?
Jak tłumaczy sprzedawca z firmy Torus A.B. Krzyżowski zajmującej się produkcją i dystrybucją wyrobów śrubowych: Środki używane w technice smarowniczej muszą być dokładnie sprawdzone pod kątem różnym parametrów. Przede wszystkim, powinny charakteryzować się optymalnym poziomem smarnością. Muszą także zachowywać właściwości eksploatacyjne przez cały okres użytkowania. Ponadto, nie mogą wchodzić w niebezpieczne reakcje z materiałami konstrukcyjnymi urządzeń. Ważny jest również odpowiedni skład. Środki nie powinny zawierać substancji szkodliwych dla ekosystemu, materiałów toksycznych lub mutagennych. Dobry środek smarny musi być prosty w utylizacji, aby na trwałe nie zanieczyszczał środowiska.
Na czym polega smarowanie graniczne?
Jedną z najczęściej stosowanych technik jest smarowanie graniczne. Polega na utworzeniu warstwy granicznej poprzez proces adsorpcji na powierzchni urządzenia. Warstwa graniczna jest złożoną z kilku cząsteczek cieczą smarującą, której zadaniem jest stworzenie powłoki ochronnej. Do smarowania granicznego wykorzystuje się przede wszystkim środki zawierające składniki o działaniu przeciw tarciowym.
Ze względu na specyfikę i sposób działania wykonywanie smarowania granicznego jest zalecane w przypadku częstych zatrzymań lub rozruchów maszyn. Opisaną technikę smarowniczą stosuje się do usprawnienia pracy wolnoobrotowych przekładni. Może być pomocna również w przypadku awarii tulei i sworzni.
Smarowanie hydrodynamiczne – krótka charakterystyka
Alternatywą dla smarowania granicznego jest technika hydrodynamiczna. Jej cechą charakterystyczną jest całościowe oddzielenie pracujących powierzchni za pomocą środka smarnego. Grubość powstałej warstwy oddzielającej jest zależna od szybkości pracy urządzeń, zadanego obciążenia oraz lepkości stosowanej substancji.
Zasady przeprowadzania procesu smarowania hydrodynamicznego sprawiają, że jest to technika stosowana głównie w modelach oporowych. Doskonale nadaje się również do usprawnienia działania łożysk ślizgowych. Warto jednak pamiętać, że całkowite rozdzielenie powierzchni jest możliwe jedynie po przekroczeniu określonej prędkości granicznej.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Blacharstwo Lakiernictwo Samochodowe Zielińscy
41-704 Ruda Śląska, Jaracza 8 lok. 1
-
-
Gold Car Auto Detaling Kosmetyka Pojazdowa
62-500 Konin, Kościuszki 46
-