Czym jest księgowość uproszczona i kto może z niej korzystać?
Prowadzenie księgowości uproszczonej jest bardzo korzystne dla przedsiębiorców. Poza tym, że stanowi znacznie prostszy niż pełna księgowość sposób rozliczania finansów firmy, jest ona mało kosztowna i pozwala na stałe monitorowanie zdarzeń gospodarczych dotyczących danego przedsiębiorstwa. Na czym jednak dokładnie polega księgowość uproszczona i kto może z niej skorzystać? Sprawdź to.
Jakich przedsiębiorców dotyczy księgowość uproszczona, czyli mała księgowość?
Księgowość uproszczona, inaczej mała księgowość to taka forma prowadzenia księgowości, która jest znacznie prostsza niż księgowość pełna. Może być prowadzona jedynie przez wybrane przedsiębiorstwa, spełniającego określone wymogi. Możliwość rozliczania finansów firmy w formie uproszczonej księgowości jest uzależniona od jej rocznych przychodów. Jeżeli przychody przedsiębiorstwa nie przekroczą 2 000 000 euro rocznie (czyli ok. 8,7 mln złotych – kwota ta jest zależna od średniego kursu złotówki ustalanego przez Narodowy Bank Polski), to może korzystać z małej księgowości.
Biura księgowe specjalizujące się w prowadzeniu księgowości uproszczonej na warszawskim Śródmieściu lub w innej lokalizacji świadczą swoje usługi na rzecz różnego rodzaju podmiotów. Do prowadzenia księgowości w formie uproszczonej są upoważnione osoby fizyczne, spółdzielnie socjalne, spółki partnerskie, a także spółki cywilne i jawne osób fizycznych – pod warunkiem, że nie przekroczą powyżej wymienionej kwoty rocznych przychodów.
Jak prowadzić księgowość uproszczoną?
Prowadzenie małej księgowości nie jest bardzo skomplikowane, natomiast wymaga posiadania określonej wiedzy z zakresu księgowości. Właśnie dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom, takim jak przedstawiciele biura rachunkowego ABICUS z Warszawy, którzy doskonale wiedzą, jak w rzetelny sposób zająć się rozliczaniem finansów firm.
Uproszczona księgowość bazuje na dwóch podstawach rozliczenia: na podatkowej księdze przychodów i rozchodów (KPIR) i na ewidencji przychodów (wymaganej przy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych). KPIR uwzględnia wszystkie dokumenty księgowe takie jak faktury, rachunki czy dowody wewnętrzne, natomiast ewidencja przychodów polega na tworzeniu dziennych zestawień faktur lub rozliczeń z kas fiskalnych.
Biura rachunkowe w ramach małej księgowości zajmują się prowadzeniem zarówno KPIR, jak i ewidencji przychodów. Poza tym sporządzają deklaracje podatkowe, pełną ewidencję środków trwałych, ewidencję wyposażenia firmy, a także przechowują dane przedsiębiorstwa przez 5 lat.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Mucowski Centrum Ubezpieczeniowe
58-500 Jelenia Góra, Głowackiego 30 lok. 8
-
-