Artykuł sponsorowany

Czym jest ewidencja ryczałtowa?

Czym jest ewidencja ryczałtowa?

Płacenie podatków w formie ryczałtu to dla niektórych przedsiębiorców niezwykle korzystna forma rozliczania się z fiskusem. Ci, którzy zdecydują się na taką opcję, muszą przestrzegać określonych zasad dotyczących prowadzenia księgowości. Kto może zdecydować się na tego typu rejestrowanie operacji finansowych? Czym jest i w jaki sposób należy prowadzić ewidencję ryczałtową?

Ewidencja ryczałtowa – kiedy trzeba ją prowadzić?

Ewidencję ryczałtową muszą prowadzić ci, którzy rozliczają się z fiskusem na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Polega to na naliczaniu podatku tylko od osiągniętych przychodów – bez pomniejszenia ich o koszty ich uzyskania. Mimo tego dla wielu przedsiębiorców ryczałt jest niezwykle korzystną alternatywą.

To, kto może płacić podatki w formie ryczałtu, określają przepisy. Zgodnie z nimi taką możliwość mają:

·       osoby fizyczne, które prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą,

 

·       osoby prowadzące działalność gospodarcza w formie spółki jawnej albo cywilnej,

 

·       duchowni,

 

·       ci, którzy uzyskują dochody z tytułu umów najmu lub dzierżawy.

Stawka płaconego ryczałtu wynosi od 2% do 20% w zależności od rodzaju działalności. Może okazać się, że firma będzie opodatkowana różnymi stawkami, ze względu na szerokie spektrum swoich usług, czyli sposobów uzyskiwania przychodów. Ponadto trzeba pamiętać, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych mogą płacić wyłącznie ci przedsiębiorcy, których zyski mieszczą się w określonym limicie. Od 2021 roku limit ten wynosi 2 mln euro.

W jaki sposób należy prowadzić ewidencję ryczałtową?

Ewidencja ryczałtowa to inaczej ewidencja przychodów niezbędna do tego, aby ustalić wymiar podatku. Należy prowadzić ją rzetelnie, co oznacza, że znajdujące się w niej wpisy muszą oddawać stan rzeczywisty. Ponadto wymaga się, aby były one sporządzane chronologicznie i to począwszy od pierwszego dnia, od którego przedsiębiorca podlega ryczałtowi.

W ewidencji ryczałtowej należy uwzględnić operacje finansowe, które są potwierdzane fakturami VAT, rachunkami, dokumentami celnymi, notami korygującymi. Trzeba być przy tym bardzo skrupulatnym, gdyż każdy błąd może oznaczać dotkliwe konsekwencje dla przedsiębiorcy. W związku z tym opłaca się, aby ewidencja ryczałtowa była prowadzona przez profesjonalistów 

– opowiada specjalista z Biura Rachunkowego Kuhn.

Ewidencja ryczałtowa może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej. W tym drugim przypadku musi być ona przechowywana na nośnikach, których nie można zniszczyć lub zniekształcić. Należy też wykorzystywać wtedy oprogramowanie, umożliwiające bezzwłoczny wgląd w taką ewidencję.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.