Czym charakteryzują się oleje przekładniowe?

W całej gamie produktów petrochemicznych oleje smarowe zajmują szczególną pozycję. Są efektem pracy wielu inżynierów i specjalistów, którzy w warunkach laboratoryjnych pracują nad najlepszymi rozwiązaniami. Do tej grupy zliczają się także oleje przekładniowe stosowane do najróżniejszych rodzajów skrzyń biegów, zarówno automatycznych, jak i manualnych, układów sterujących powershift, bezstopniowych skrzyń biegów typu CVT, przekładni oraz mostów napędowych. Przeczytaj, czym się one charakteryzują!
„Oleje przekładniowe, tak jak wszystkie oleje smarowe – wyjaśnia specjalista z firmy Buwar, która jest dystrybutorem olejów i kosmetyków samochodowych – są kompozycją składającą się z oleju bazowego i zestawu dodatków uszlachetniających. Ilość, rodzaj i wzajemne proporcje komponentów decydują o klasie i zastosowaniu oleju przekładniowego. Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje olejów bazowych – oleje mineralne, które są pochodną ropy naftowej oraz syntetyczne, otrzymywane drogą syntezy chemicznej”.
Ochrona, smarowanie i uszczelnianie – zadania oleju przekładniowego
Oleje przekładniowe znajdują szerokie zastosowanie w motoryzacji. Producenci pojazdów oferują różnorodne rozwiązania skrzyń biegów i przekładni, które wymagają odpowiedniego smarowania. Zadaniem olejów przekładniowych jest zmniejszenie tarcia pomiędzy pracującymi elementami, tłumienie drgań oraz zapewnienie płynnej pracy skrzyni biegów w każdej temperaturze. Nowoczesne i precyzyjnie zaprojektowane oleje zabezpieczają współpracujące części poprzez obniżenie temperatury pracy oraz ochronę przed korozją. Oleje przekładniowe przedłużają żywotność podzespołu, pod warunkiem jednak, że będą regularnie wymieniane.
Lepkość olejów, czyli klasyfikacja SAE J306
Podstawowym parametrem opisującym przydatność olejów przekładniowych jest ich lepkość. Podaje się ją na opakowaniach handlowych przy pomocy dwóch wartości przedzielonych literą W. Pierwsza wartość określa lepkość zimową oleju, druga zaś opisuje lepkość w warunkach letnich. W normie SAE J306 wyróżnia się kilka klas lepkości: 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190 i 250. Im wartość lepkości zimowej jest niższa, tym w niższych temperaturach olej przekładniowy zachowuje swoje własności smarowne. W Polsce, ze względu na klimat, najpopularniejsze są oleje 75W-90.
Klasa uszlachetnienie według klasyfikacji API
Drugim ważnym parametrem, który świadczy o jakości oleju przekładniowego, jest zawartość środków uszlachetniających. Ich zadaniem jest ochrona elementów przekładni przed korozją oraz zwiększenie efektywności pracy oleju. Sześciostopniowa skala klasyfikacji Amerykańskiego Instytutu Nafty API mówi o zawartości uszlachetniaczy.
- API GL1 – olej rzadko stosowany o najniższej jakość, z reguły do nisko obciążonych przekładni głównych.
- API GL2 – przeznaczony dla przekładni pracujących w lekkich warunkach, zawiera dodatki antykorozyjne, przeciwutleniające i przeciwspieniające.
- API GL3 – zawiera dodatki zapewniające lepszą smarowność i odporność na zużycie.
- API GL4 – zawiera dużą ilością dodatków uszlachetniających i jest najczęściej stosowany do większości pojazdów.
- API GL5 – wykorzystywany w przekładniach pracujących pod średnimi i dużymi obciążeniami.
- API GL6 – przeznaczony do pracy w ekstremalnie ciężkich warunkach.
Warto jeszcze raz przypomnieć, że olej przekładniowy będzie skutecznie chronił skrzynię biegów pod jednym warunkiem. Musi być regularnie wymieniany i stosowany o takich parametrach, jakie określił producent pojazdu. Najczęściej dokonuje się wymiany co 80-100 tys. km. Dobrzy dystrybutorzy wysokojakościowych olejów przekładniowych oferują szeroki asortyment produktów dostępnych w opakowaniach detalicznych oraz w dużych beczkach.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Atria-Trans mobilny serwis opon
42-603 Tarnowskie Góry, Staszica 109d/b
-
Huzar sp.j. Regeneracja Głowic
53-021 Wrocław, Korfantego 36
-
Auto Krak Salon Fiata Kraków
31-342 Kraków, Eljasza Walerego Radzikowskiego 160
-