Czy zezłomowane auto trzeba wyrejestrować w wydziale komunikacji?
Oddanie pojazdu na złomowisko jest jedną z nieodwracalnych decyzji, jaką musi podjąć każdy potencjalny właściciel auta. Po wykonaniu odpowiednich czynności i otrzymaniu zaświadczenia o kasacji kierowca jest zobowiązany do wyrejestrowania pojazdu w wydziale komunikacji urzędu gminy lub miasta? Dlaczego jest to takie ważne? Jakie można otrzymać korzyści z wyrejestrowania samochodu?
Jak wygląda proces złomowania pojazdów?
Pierwszym krokiem, który musi podjąć każdy właściciel samochodu, jest oddanie go do stacji demontażu pojazdów. Przede wszystkim, miejsce to musi posiadać odpowiednie uprawnienia i pozwolenia od wojewody – tylko wtedy można je określić jako legalne złomowisko. W stacji demontażu pojazdów trzeba wykazać, że auto jest własnością danego kierowcy. W tym celu należy przygotować kilka dokumentów (głównie dowód i tablice rejestracyjne, a także kartę pojazdu).
Gdy pojazd zostanie przyjęty do złomowania, kierowca otrzymuje tzw. zaświadczenie o kasacji, dzięki któremu może bezproblemowo wyrejestrować samochód w wydziale komunikacji.
Stacją demontażu pojazdu, która od wielu lat zajmuje się złomowaniem samochodów, jest Auto-Kasacja TEDIPOL. Pracownicy stacji oferują także sprzedaż używanych części samochodowych.
Jak wyrejestrować pojazd?
Złomowanie pojazdów to dopiero pierwszy etap całej procedury. Następnie następuje wyrejestrowanie samochodu w urzędzie, a także zgłoszenie tej sprawy do ubezpieczyciela.
Każdy dawny właściciel zezłomowanego auta powinien udać się do wydziału komunikacji w miejscu zameldowania. Należy tam przedstawić zaświadczenie o kasacji. Z reguły wyrejestrowanie samochodu z bazy pojazdów zarejestrowanych następuje automatycznie i nie trzeba oczekiwać dłuższego czasy na decyzję. Wyrejestrowanie auta, poza kwestiami ubezpieczeniowymi, ma wiele zalet. Decyzja ta chroni kierowcę np. zaniedbaniami, przestępstwami i przykrymi sytuacjami, związanymi z porzuconym autem.
Decyzja ubezpieczyciela
Ostatnim krokiem są rozmowy z ubezpieczycielem, do którego należy się zgłosić, aby zrezygnować z ubezpieczenia OC. Należy się tam udać nawet wtedy, jeśli samochód był ubezpieczony na poprzedniego właściciela (podczas zakupu auta ubezpieczenie przechodzi automatycznie na nowego posiadacza). W momencie zgłoszenia kasacji następuje natychmiastowe rozwiązanie ubezpieczenia OC (z dniem zezłomowania pojazdu).
Jeżeli do zakończenia ubezpieczenia został jeszcze jakiś czas, można ubiegać się o zwrot nadpłaty. Zgłoszenie sprawy do ubezpieczyciela sprawi, że nie będzie trzeba płacić kolejnej raty składki.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Hol-Trans Przedsiębiorstwo handlowo-usługowe Przemysław Bogusławski
26-300 Opoczno, Dworcowa 1
-
Blacharstwo Lakiernictwo Samochodowe Zielińscy
41-704 Ruda Śląska, Jaracza 8 lok. 1
-
Zakład Oznakowania Drogowego Zod-Mark
50-430 Wrocław, Świstackiego 30