Artykuł sponsorowany

Czy pracodawca musi zapewnić dostęp do klimatyzacji w miejscu pracy?

Czy pracodawca musi zapewnić dostęp do klimatyzacji w miejscu pracy?

Niezależenie od tego, czy pracownicy wykonują swoje obowiązki w biurze, na hali produkcyjnej, czy w magazynie, na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia im komfortowych warunków. Musi on zadbać o dobre oświetlenie, ale też o odpowiednią temperaturę w pomieszczeniach. Szczególnie ta ostatnia kwestia budzi wśród zainteresowanych wiele pytań. Wyjaśniamy, czy pracodawca jest zobowiązany do montażu klimatyzacji w miejscu pracy personelu.

Jakie warunki pracy musi zapewnić pracodawca swojemu personelowi?

Każdy pracodawca powinien wiedzieć, że jest zobowiązany do tego, aby chronić życie i zdrowie personelu w czasie, gdy zatrudnieni wykonują swoje obowiązki zawodowe. Dotyczy to również kwestii temperatury, która może doskwierać zarówno w przypadku mrozów, jak i upałów.

– Przepisy jednoznacznie określają, że minimalna temperatura w pomieszczeniach służbowych nie może być niższa niż 18°C - nie ma jednak w nich mowy o jej maksymalnej wysokości – wyjaśnia pracownik firmy Went System z Gdyni. W tym przypadku należy wspierać się rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Wskazano tam, że optymalne warunki do pracy są w pomieszczeniach, gdzie temperatura wynosi około 20°C.

Zgodnie z tym, kiedy w miejscu pracy robi się zbyt gorąco, personel ma prawo żądać od pracodawcy montażu klimatyzacji. Instalacje takie są coraz częściej spotykane w biurach, sklepach, magazynach.

Klimatyzacja w miejscu pracy – o czym musi pamiętać pracodawca?

Klimatyzacja w pracy musi działać efektywnie, a przede wszystkim bezawaryjnie. Dlatego jej montażem powinni zająć się fachowcy, którzy uwzględnią specyfikę przestrzeni – jej metraż, nasłonecznienie oraz usytuowanie. Dopiero na tej podstawie jest możliwe zaprojektowanie i wykonanie wydajnej klimatyzacji.

Montaż klimatyzacji wiąże się dla pracodawcy z dodatkowymi obowiązkami:

·       musi on dbać o konserwację urządzeń klimatyzacyjnych, aby nie doszło do ich awarii

 

·       powinien on także wdrożyć odpowiednie środki, aby sprzęty te nie przyczyniały się do rozprzestrzeniania hałasu i drgań.

Fachowcy są niezbędni, aby wybrać rodzaj urządzeń klimatyzacyjnych pod kątem potrzeb często specyficznej przestrzeni, takiej jak na przykład centrum handlowe, przeszklone biuro czy hala produkcyjna. Tylko skorzystanie z ich usług gwarantuje stworzenie sprawnie działającej i bezawaryjnej instalacji. W przeciwnym razie normy dotyczące temperatury mogą zostać przekroczone, co przełoży się na niesprzyjające warunki pracy i gorsze samopoczucie personelu.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.