Materiał Partnera

Co zaliczamy do tzw. transportu ponadgabarytowego?

Co zaliczamy do tzw. transportu ponadgabarytowego?

Transport ponadgabarytowy należy do najbardziej złożonych czynności, jakie realizują firmy transportowe. Jak sugeruje sama nazwa, dotyczy on przewozu ładunków o niestandardowych gabarytach, a więc wielkości, masie lub kształcie. W niniejszym opracowaniu przyjrzymy się bliżej zagadnieniu drogowego transportu nienormatywnego oraz wymaganiom, jakie musi spełniać przewoźnik do realizacji tego typu zleceń.

Co to jest transport ponadgabarytowy?

O transporcie ponadgabarytowym mówimy w sytuacji, gdy przewóz ładunku odbywa się pojazdem (lub zespołem pojazdów), którego naciski osi przekraczają dopuszczalne normy ujęte w przepisach drogowych. Z transportem ponadgabarytowym mamy do czynienia również w sytuacji, gdy wymiary i masa pojazdu są większe od dopuszczalnych. Tego rodzaju przewozy zaliczane są do grupy  transportu specjalistycznego.

Z koniecznością przewozu ładunków ponadnormatywnych najczęściej spotykamy się w branży budowlanej i produkcyjno-przemysłowej. W praktyce jest to zwykle transport maszyn budowlanych, rolniczych i produkcyjnych, a czasem nawet całych linii przemysłowych – opowiada nasz rozmówca z firmy eM-Tech w Toruniu. Do transportu ponadgabarytowego zaliczamy m.in. przewozy konstrukcji stalowych, np. części mostów, zbiorników przemysłowych, turbin wiatrowych, słupów energetycznych, części prefabrykowanych domów modułowych. Organizacja bezpiecznego przewozu takich ładunków wymaga wykorzystania specjalistycznego sprzętu transportowego i przeładunkowego. W zależności od rodzaju ładunku, konieczne może okazać się użycie np. zestawu niskopodwoziowego lub naczepy z dźwigiem HDS.

Klasyfikacja ładunków ponadnormatywnych

W literaturze fachowej wymienia się kilka rodzajów ładunków ponadnormatywnych. Jeśli masa ładunku nie przekracza 25 ton, długość – 16 metrów, a szerokość – 4 metrów, mówimy o ładunku ponadnormatywnym zwykłym, który może być przewieziony zwykłym zestawem drogowym pod warunkiem wykorzystania odpowiednich oznaczeń i zabezpieczeń. Z kolei ładunkami ponadnormatywnymi specjalnymi nazywamy te, które charakteryzują się niewielką masą, ale bardzo dużymi wymiarami. Utrudnieniem w transporcie ponadgabarytowym tego typu bywa zbyt duża szerokość ładunku w stosunku do szerokości dróg, zbyt duża wysokość w stosunku do znajdujących się na trasie wiaduktów lub długość utrudniająca pokonywanie zakrętów.

Ładunki o masie 70-100 ton, a więc np. maszyny budowlane, części statków, urządzenia kolejowe, zaliczane są do ładunków ciężkich. Osobą kategorię tworzą ładunki ciężkie o masie skupionej, których waga osiąga 200-300 ton (głównie urządzenia energetyczne). Do ich przewożenia niezbędne są specjalne pojazdy z naczepami wieloosiowymi, które ograniczają nacisk na nawierzchnię jezdni. Kiedy zarówno masa, jak i wymiary przekraczają dopuszczalne normy, mówimy o ładunkach ciężkich przestrzennych. Są to m.in. elementy mostów i wiaduktów, dźwigi stacjonarne, suwnice przemysłowe czy rury do rurociągów. Ostatnią już grupę tworzą ładunki dłużycowe, czyli te o długości ponad 20 metrów, np. elementy elektrowni wiatrowych czy instalacji przemysłu chemicznego oraz rafinerii.

Realizacja transportu ponadgabarytowego wymaga nie tylko użycia specjalistycznego sprzętu, ale także precyzyjnego planowania przejazdu z uwzględnieniem warunków panujących na wybranej trasie. Konieczne jest również uzyskanie zezwolenia odpowiedniej kategorii.

 

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Pliki cookies (tzw. "ciasteczka") stanowią dane informatyczne, w szczególności tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

Dowiedz się więcej Akceptuję