Co zaliczamy do artykułów propagandowych?

Chociaż współcześnie słowo „propaganda” przywodzi na myśl raczej nieprzyjemne skojarzenia z trudnymi czasami PRL-u, wyjściowo jego znaczenie było zupełnie neutralne. Propagować to znaczy promować, popularyzować np. jakiś sposób działania lub ideę. Encyklopedyczna definicja propagandy opisuje ją jako celowe działanie, służące kształtowaniu określonych poglądów, postaw czy zachowań.
Propaganda kiedyś i dziś
Bardzo trudne doświadczenia poprzedniego stulecia skłaniają wielu z nas do utożsamiania propagandy z manipulacją. Rzeczywiście, totalitarne reżimy, które niszczyły Europę w XX wieku, bardzo często posługiwały się taką nieuczciwą propagandą. Jednak w szerszej perspektywie historycznej działania propagandowe miały charakter neutralny, a polegały przede wszystkim na udostępnianiu informacji na jakiś temat ogółowi społeczeństwa. Nośniki propagandy przybierały różną formę, od pisanej (np. ulotki, plakaty), przez mówioną (wiece i wystąpienia), po symboliczną (proporczyki, chorągiewki, przypinki).
Współczesna propaganda zdradza wiele podobieństw do… marketingu. Różnica polega na celach prowadzonych działań. Podczas gdy akcje marketingowe mają za zadanie zwiększenie zysków materialnych konkretnego przedsiębiorstwa, propaganda służy bezinteresownemu promowaniu jakichś wartości i idei. Najlepszym przykładem pozytywnej propagandy może być kultywowanie idei patriotycznych przez uczestnictwo w narodowych świętach i eksponowanie symboli narodowych.
Czym są artykuły propagandowe?
Aby udzielić sobie możliwie najprostszej odpowiedzi na tak postawione pytanie, przyjrzyjmy się asortymentowi firmy Artykuły Propagandowe. W ofercie sklepu zlokalizowanego przy ulicy Okopowej w Warszawie znajdziemy przede wszystkim flagi państwowe oraz unijne. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji flag od ponad 30 lat, a obecnie wykonuje je w różnych technikach, zapewniających jak największą trwałość również przy użytkowaniu na zewnątrz. Flaga Polski, jako najważniejszy symbol narodowy, wymaga odpowiedniego traktowania – należy pamiętać o tym zarówno podczas eksponowania jej w czasie świat, jak i codziennego przechowywania.
Oprócz flag narodowych i europejskich sklep oferuje inne materiały propagandowe, do wykorzystania np. w instytucjach publicznych, takich jak szkoły i urzędy oraz takie, których można używać na co dzień. Do tej pierwszej kategorii zaliczamy m.in. godła (papierowe, haftowane, gipsowe, mosiężne i mosiądzowane), chorągiewki, proporczyki, piny i opaski patriotyczne. Do użytku prywatnego na co dzień nadają się naklejki samochodowe, naszywki, breloki i magnesy, a także patriotyczne czapki i szaliki, noszone chętnie przez kibiców w czasie ważnych zawodów międzynarodowych, dla wyrażenia wsparcia dla naszych zawodników.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana