Charakterystyka i zastosowanie destruktu asfaltowego
Destrukt asfaltowy to jeden ze sposobów na recykling mieszanek asfaltowo-mineralnych. Materiał tego rodzaju jest powszechnie stosowany w drogownictwie. Dzięki swoim właściwościom może być z powodzeniem używany w wielu zastosowaniach obejmujących prace konserwacyjne, przebudowy oraz realizację całkiem nowych inwestycji. W zależności od swego składu i pochodzenia może być znakomitą alternatywą dla kruszyw naturalnych.
Czym jest destrukt asfaltowy?
Nawierzchnie asfaltowe należą do najczęściej wykonywanych dróg utwardzonych. Asfalt nadaje się jako materiał do budowy dróg o każdym natężeniu ruchu od autostrad po wewnątrzosiedlowe uliczki. Bardzo chętnie jest również stosowany jako materiał do wykonywania chodników, nawierzchni placów parkingowych czy zatok postojowych. Mieszanki asfaltowe sprawdzają się również bardzo dobrze jako materiał na ścieżki rowerowe – wyjaśnia przedstawiciel firmy Takova, która specjalizuje się w dostarczaniu kruszyw budowlanych.
Popularny asfalt to w rzeczywistości tzw. mieszanka mineralno-asfaltowa, która jest produkowana przez połączenie odpowiednio dobranego drobnego kruszywa i lepiszcza asfaltowego, które pozwala na jego odpowiednie spojenie. W skład przygotowywanej mieszanki mineralno-asfaltowej wchodzą również wypełniacze i dodatki uszlachetniające. Rolą lepiszcza jest po jego uplastycznieniu ułatwienie odpowiedniego rozłożenia kruszywa, a po właściwym utwardzeniu, zachowanie go w odpowiednich miejscach. Asfalt jest więc jednocześnie powłoką ochronną, która zabezpiecza kruszywo przed niszczącym wpływem czynników zewnętrznych.
Warstwa asfaltu jest układana jako tzw. warstwa ścieralna, czyli zewnętrzna powłoka zapewniająca prawidłową jednolitość i gładkość, która jest odpowiedzialna za właściwą przyczepność, odprowadzanie wody oraz ograniczenie nasiąkliwości całej konstrukcji. W wielu przypadkach asfalt jest używany również do wykonania niżej położonej warstwy wiążącej. Ma ona odbierać i przenosić obciążenia występujące podczas eksploatacji drogi tak, by rozkładały się one równomiernie na ulepszonym, czyli właściwie zagęszczonym przy użyciu odpowiedniego kruszywa budowlanego podłożu.
Destrukt asfaltowy to nic innego jak materiał pochodzący z frezowania warstwy ścieralnej lub wiążącej, wykonywanego podczas napraw i modernizacji dróg. W zależności od uszkodzeń i stanu technicznego drogi specjalna frezarka zdziera odpowiednią ilość asfaltu, przygotowując drogę do wylania nowej nawierzchni. Usunięty asfalt w postaci destruktu jest pełnowartościowym materiałem, który może być ponownie wykorzystany w rozmaitych zastosowaniach.
Sposoby wykorzystania destruktu asfaltowego
Destrukt asfaltowy to zdarte i rozdrobnione kruszywo budowlane wraz z lepiszczem. Ma on podobne właściwości, jak stosowane w drogownictwie kruszywa naturalne, dlatego może być wykorzystywany na rozmaite sposoby do wykonania wszystkich warstw drogi od ulepszania podłoża, przez warstwę wiążącą aż po nawierzchnię.
Częstym zastosowaniem destruktu jest budowa dróg i przejazdów tymczasowych. Materiał jest wówczas wysypywany na wstępnie przygotowane podłoże i odpowiednio zagęszczany. Równie popularnym zastosowaniem destruktu jest utwardzanie poboczy dróg. Z destruktu można również, tak jak ze zwykłego kruszywa, wykonywać utwardzoną nawierzchnię dróg lokalnych, podjazdów czy placów parkingowych.
Sposobem na użycie destruktu asfaltowego jest również korzystanie z niego przy wykonywaniu podbudów dróg. Często używa się go w technologii tzw. asfaltu spienionego. W jej ramach do mieszanki rozdrobnionego destruktu asfaltowego dodawane jest lepiszcze w formie asfaltu połączonego z pęcherzykami pary wodnej. Metoda ta może być stosowana na zimno lub na ciepło. Destrukt nadaje się również do stabilizowania gruntów, utwardzania i bieżących napraw dróg.
Wielką zaletą destruktu asfaltowego jest to, że można go przetworzyć po odpowiednim rozdrobnieniu na granulat asfaltowy, używany do ponownej produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej. Wymaga to jednak zachowania jednorodności destruktu – w tym przypadku destrukt z warstwy ścieralnej i wiążącej lub ewentualnie nawet z podbudowy musi być pozyskiwany i przetwarzany osobno.
Ponowne wykorzystanie destruktu asfaltowego jest znakomitym sposobem zagospodarowania odpadów powstających przy remontach nawierzchni i przebudowach dróg. Stosowanie destruktu oznacza zmniejszenie liczby substancji, które trzeba w takim przypadku zagospodarować. Jest również dobrą metodą na ograniczenie kosztów pozyskiwania kruszywa budowlanego.
Warto dodać, że w wielu krajach UE wykorzystanie destruktu jest na dużo wyższym poziomie niż w Polsce. Dalsze doskonalenie metod wykorzystania powstającego destruktu przy jednoczesnej poprawie jego jakości spowodowanej m.in. tym, że naprawom będą poddawane nawierzchnie wykonywane w nowocześniejszych technologiach, np. bez stosowania dodatku smoły w charakterze lepiszcza, będzie pozwalało na dalszy rozwój recyklingu mieszanek asfaltowych i wzrost opłacalności ich stosowania.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
ATP Hydroizolacje Tomasz Przyborowski
05-091 Ząbki, Krucza 5
-
-
Inteligentny Dom Seweryn Szewczyk
58-500 Jelenia Góra, Wyczółkowskiego 62 lok. 5
-