Awaria instalacji elektrycznej. Jak szybko uzyskać pomoc?
Poważniejsze usterki instalacji elektrycznej zawsze powinny być sprawdzone przez doświadczonego elektryka. Dokonywanie tego typu napraw samodzielnie jest bardzo ryzykowne – grozi wybuchem pożaru lub nawet porażeniem prądem. Podpowiadamy, jak uzyskać pomoc w razie awarii instalacji elektrycznej oraz dlaczego ważna jest okresowa kontrola i konserwacja instalacji.
Identyfikacja przyczyny awarii
Pierwszym krokiem jest wstępne określenie przyczyny braku prądu. To bardzo istotne, by przed wezwaniem fachowca samodzielnie sprawdzić, w czym tkwi problem. Może się bowiem okazać, że źródło usterki jest błahe i jest nim na przykład przepalona żarówka czy jednorazowo wybite korki.
Trzeba również ocenić, czy awaria dotyczy tylko naszego mieszkania, czy też całego budynku lub nawet osiedla. Przerwy w dostawie prądu spowodowane pracami konserwacyjnymi zwykle są ogłaszane na stronie internetowej Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Kiedy wezwać elektryka?
Jak się okazuje, nie tylko przestarzałe instalacje elektryczne bywają wadliwe. Awarie elektryczne zdarzają się także w nowych budynkach. A jakie sytuacje powinny nas skłonić do wezwania fachowca? Do poważniejszych usterek, których nie należy naprawiać samodzielnie, zalicza się:
- przygasanie i migotanie światła,
- obrys przewodów elektrycznych na ścianie,
- częste wybijanie korków,
- nagrzewające się przełączniki i gniazdka,
- uszkodzenie przewodów np. podczas wiercenia w ścianie,
- zapach spalenizny z instalacji elektrycznej lub wydobywający się dym.
Będąc świadkiem powyższych sytuacji, nie można zwlekać i najlepiej jak najszybciej wezwać doświadczonego specjalistę, który rozwiąże nasz problem. Jak tłumaczy ekspert z firmy Ksel-Tech z Szamocina:
- W arto także wzywać fachowców do okresowych kontroli i konserwacji instalacji elektrycznej. Takie postępowanie pozwoli zapobiec ewentualnym przykrym niespodziankom.
Kiedy wezwać pogotowie energetyczne, a kiedy pogotowie elektryczne?
Pracowników pogotowia energetycznego należy wezwać wtedy, gdy przerwy w dostawie prądu wynikają z uszkodzenia sieci należącej do operatora, czyli poza wewnętrzną instalacją zgłaszającego. Dotyczy to następujących sytuacji:
- awaria licznika energii elektrycznej,
- brak prądu w okolicy,
- uszkodzenia linii energetycznej,
- uszkodzenia zabezpieczeń w obiektach energetycznych.
Awarie można zgłosić pod ogólnopolskim numerem alarmowym 991, połączenie jest darmowe i dostępne całodobowo. Jeśli usterka nie wynika z winy klienta, wówczas naprawa przeprowadzana jest bezpłatnie. Warto też pamiętać o tym, że w przypadku, gdy wezwano pogotowie do awarii dotyczącej instalacji wewnętrznej odbiorcy, wtedy mogą zostać naliczone dodatkowe opłaty.
Do naprawy instalacji w mieszkaniu czy domu najlepiej wezwać wyspecjalizowanych fachowców z prywatnej firmy. W ramach usługi pogotowie elektryczne 24h szybko usuną oni zaistniałą awarię. Ich dane kontaktowe można łatwo znaleźć w Internecie.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
-
-
Prokonbud Projektowanie Konstrukcji Budowlanych Bogumił Duraj
04-284 Warszawa, Liwiecka 11 lok. 24