Artykuł sponsorowany

Auto z instalacją LPG a samochód elektryczny - co jest bardziej ekonomiczne?

Auto z instalacją LPG a samochód elektryczny - co jest bardziej ekonomiczne?

Codziennie jesteśmy bombardowani nagłówkami w prasie i Internecie, a także telewizyjnymi wywiadami na temat ekologii. Na temat tego, jak szczególnie w dzisiejszych czasach należy dbać o nasze wspólne środowisko. Postulaty sięgają również działań związanych z motoryzacją – aby zostawić samochód na podwórku czy pod blokiem i do pracy udać się tramwajem lub autobusem. Ewentualnie zmienić napęd z benzyny, diesla czy gazu na elektryczny. Ale czy aby na pewno jest to ekologiczne i oszczędne rozwiązanie?

Wykorzystywanie paliw kopalnych a cena energii elektrycznej i ekologia

Koncerny motoryzacyjne coraz śmielej stawiają na produkcję samochodów elektrycznych. W Polsce nie jest to jednak zbyt popularne rozwiązanie. Mimo wielu zalet napęd elektryczny w pojazdach wciąż ustępuje popularnej instalacji LPG. W Polsce ceny energii stale rosną. Jest to spowodowane tym, że produkcja energii elektrycznej pochodzi głównie z elektrowni węglowych. Wykorzystanie w tym celu odnawialnych źródeł energii jest na zupełnie innym, oczywiście niższym, poziomie niż w innych krajach w Europie. Rosnące ceny węgla oraz uprawnień do emisji CO2, a także brak długoterminowej strategii energetycznej powodują wspomniany wzrost hurtowych cen energii elektrycznej. Wniosek jest taki, że dopóki energia wytwarzana jest z wykorzystywaniem paliw kopalnych, cały czas stoimy w tym samym miejscu pod względem ekologii. Co więcej, nie możemy być co do cen prądu, a tym samym kosztów ładowania samochodu elektrycznego.

Gdzie „zatankować” samochód elektryczny?

Drugim problemem samochodów elektrycznych jest ładowanie. O ile LPG jest bardzo popularnym paliwem, elektryczność nieśmiało wkracza na polskie drogi, dlatego stacji ładowania jest o wiele mniej niż stacji z gazem, które można znaleźć dosłownie wszędzie – nawet w wydawałoby się malutkiej wiosce. Ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania samochodów elektrycznych jest w naszym kraju jak na lekarstwo. Najwięcej w dużych ośrodkach miejskich, a także w miejscowościach o charakterze turystycznym lub uzdrowiskowym. Z tego względu właściciele „elektryków” nie zapuszczają się w dłuższe trasy, aby w każdej chwili moc wrócić do domu, gdzie dzięki prywatnej ładowarce będą mogli podładować swój pojazd. Można to uznać za dużą zaletę, ale warto wziąć pod uwagę również czas ładowania, który w przypadku samochodu z napędem elektrycznym trwa kilka godzin, a z instalacją LPG – do kilku minut.

Nie ma wątpliwości co do tego, że powyższe czynniki wpływają na ogólny komfort użytkowania samochodu oraz jego ekonomiczność. W dodatku instalacja LPG jest niedroga i łatwa w montażu (również w autach z bezpośrednim wtryskiem benzyny).

Do tego wszystkiego dochodzi duża i łatwa dostępność części zamiennych oraz serwisów oferujących wszelkiego rodzaju naprawę samochodu, a także świadomość, że rząd ucina dopłaty do aut elektrycznych – zauważa pracownik ZENIT Autogas.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.