Agencja public relations – kiedy skorzystać z jej usług?

Agencja public relations – kiedy skorzystać z jej usług?

Komunikacja firmy z resztą świata jest dziś wyjątkowo istotna. Jeśli zdamy sobie sprawę z olbrzymiej liczby kanałów komunikacji, nabierzemy świadomości, że często nie sposób zająć się tym wszystkim bez profesjonalnej pomocy. I tutaj z pomocą przychodzą agencje public relations. Czym zajmuje się agencja public relations i kiedy skorzystać z jej usług? O tym poniżej.

Co to jest public relations?

Public relations w skrócie PR to po angielsku po prostu „relacje publiczne”. Public relations polega na budowaniu i kształtowaniu stosunków danego podmiotu z innymi podmiotami w jego otoczeniu. Mówiąc prościej, PR zajmuje się dbałością o dobry wizerunek firmy (organizacji) i kontroluje jej relacje z innymi. Szacuje się, że jak dotąd powstało ok. 2000 definicji hasła public relations.

Czym zajmuje się agencja public relations?

Agencje PR zajmują się przede wszystkim relacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi instytucji w kontekście kreowania wizerunku. Pierwsza agencja PR w Polsce powstała w 1991 roku. Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej tego typu firm, niewątpliwie świadczy to o zapotrzebowaniu na ich usługi, które z biegiem lat zyskują na profesjonalizmie i skuteczności.

Działania agencji PR obracają się wokół różnych środowisk, zazwyczaj są to:

  • zarząd danej firmy i jej pracownicy
  • klienci
  • kontrahenci
  • ewentualnie związki zawodowe
  • społeczności lokalne
  • media tradycyjne (np. gazety, telewizja)
  • nowe media (m.in. Internet)
  • inwestorzy
  • ewentualni przyszli inwestorzy
  • różnego rodzaju instytucje
  • administracja rządowa
  • administracja samorządowa

Zazwyczaj najważniejszym obszarem działań agencji PR jest jej kontakt z klientem. Wymaga to dużej kreatywności i oryginalności, ponieważ sposobów komunikacji wciąż przybywa. Coraz ważniejszą rolę w tej materii odgrywa niemal wszechobecny Internet.

Jak wspomniano, specjaliści public relations zajmują się budowania dobrego wizerunku firmy, jednak mogą okazać się także pomocni w momentach kryzysowych, kiedy potrzeba ocieplić osłabiony wizerunek danej organizacji.

Jeśli chodzi o działania agencji PR wewnątrz organizacji, zazwyczaj polegają one na szkoleniu pracowników, którzy nabywają umiejętności utrzymywania odpowiednich stosunków z innymi podmiotami, a przede wszystkim z klientami. 

Narzędzia public relations

Agencje public relations w miarę rozwoju działalności wykształciły swoje podstawowe narzędzia, których odpowiednie użycie na przestrzeni czasu okazało się skuteczne. Najczęściej używane narzędzia przez agencje PR to:

  • komunikacja wewnętrzna, czyli wpływanie na swoich pracowników
  • relacje z różnego rodzaju mediami i ich monitoring (tradycyjnymi i nowoczesnymi)
  • audyt komunikacyjny, czyli analiza wewnętrznych i zewnętrznych działań komunikacyjnych
  • lobbing, czyli wywieranie wpływu na decyzje polityków i urzędników
  • budowanie wizerunku pracodawcy
  • identyfikacja wizualna, czyli kreowanie wizerunku firmy przy pomocy elementów wizualnych takich jak logo, kolorystyka itp.
  • e-PR, czyli działalność internetowa
  • współpraca z bloggerami
  • sponsorowanie
  • zarządzanie kryzysowe
  • relacje z inwestorami i potencjalnymi inwestorami
  • organizacja spotkań, imprez i innych wydarzeń kreujących wizerunek

Kiedy skorzystać z usług agencji PR?

Wizerunek organizacji w mediach i na innych polach jest dziś niebywale ważny. Bardzo często odpowiednio przeprowadzone działania public relations przekładają się na większą liczbę klientów, a co za tym idzie – zwiększenie zysków. Jednak przed wyborem agencji PR warto sprawdzić jej doświadczenie na rynku i rekomendacje jej byłych lub obecnych klientów.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.