Agencja public relations – kiedy skorzystać z jej usług?
Komunikacja firmy z resztą świata jest dziś wyjątkowo istotna. Jeśli zdamy sobie sprawę z olbrzymiej liczby kanałów komunikacji, nabierzemy świadomości, że często nie sposób zająć się tym wszystkim bez profesjonalnej pomocy. I tutaj z pomocą przychodzą agencje public relations. Czym zajmuje się agencja public relations i kiedy skorzystać z jej usług? O tym poniżej.
Co to jest public relations?
Public relations w skrócie PR to po angielsku po prostu „relacje publiczne”. Public relations polega na budowaniu i kształtowaniu stosunków danego podmiotu z innymi podmiotami w jego otoczeniu. Mówiąc prościej, PR zajmuje się dbałością o dobry wizerunek firmy (organizacji) i kontroluje jej relacje z innymi. Szacuje się, że jak dotąd powstało ok. 2000 definicji hasła public relations.
Czym zajmuje się agencja public relations?
Agencje PR zajmują się przede wszystkim relacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi instytucji w kontekście kreowania wizerunku. Pierwsza agencja PR w Polsce powstała w 1991 roku. Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej tego typu firm, niewątpliwie świadczy to o zapotrzebowaniu na ich usługi, które z biegiem lat zyskują na profesjonalizmie i skuteczności.
Działania agencji PR obracają się wokół różnych środowisk, zazwyczaj są to:
- zarząd danej firmy i jej pracownicy
- klienci
- kontrahenci
- ewentualnie związki zawodowe
- społeczności lokalne
- media tradycyjne (np. gazety, telewizja)
- nowe media (m.in. Internet)
- inwestorzy
- ewentualni przyszli inwestorzy
- różnego rodzaju instytucje
- administracja rządowa
- administracja samorządowa
Zazwyczaj najważniejszym obszarem działań agencji PR jest jej kontakt z klientem. Wymaga to dużej kreatywności i oryginalności, ponieważ sposobów komunikacji wciąż przybywa. Coraz ważniejszą rolę w tej materii odgrywa niemal wszechobecny Internet.
Jak wspomniano, specjaliści public relations zajmują się budowania dobrego wizerunku firmy, jednak mogą okazać się także pomocni w momentach kryzysowych, kiedy potrzeba ocieplić osłabiony wizerunek danej organizacji.
Jeśli chodzi o działania agencji PR wewnątrz organizacji, zazwyczaj polegają one na szkoleniu pracowników, którzy nabywają umiejętności utrzymywania odpowiednich stosunków z innymi podmiotami, a przede wszystkim z klientami.
Narzędzia public relations
Agencje public relations w miarę rozwoju działalności wykształciły swoje podstawowe narzędzia, których odpowiednie użycie na przestrzeni czasu okazało się skuteczne. Najczęściej używane narzędzia przez agencje PR to:
- komunikacja wewnętrzna, czyli wpływanie na swoich pracowników
- relacje z różnego rodzaju mediami i ich monitoring (tradycyjnymi i nowoczesnymi)
- audyt komunikacyjny, czyli analiza wewnętrznych i zewnętrznych działań komunikacyjnych
- lobbing, czyli wywieranie wpływu na decyzje polityków i urzędników
- budowanie wizerunku pracodawcy
- identyfikacja wizualna, czyli kreowanie wizerunku firmy przy pomocy elementów wizualnych takich jak logo, kolorystyka itp.
- e-PR, czyli działalność internetowa
- współpraca z bloggerami
- sponsorowanie
- zarządzanie kryzysowe
- relacje z inwestorami i potencjalnymi inwestorami
- organizacja spotkań, imprez i innych wydarzeń kreujących wizerunek
Kiedy skorzystać z usług agencji PR?
Wizerunek organizacji w mediach i na innych polach jest dziś niebywale ważny. Bardzo często odpowiednio przeprowadzone działania public relations przekładają się na większą liczbę klientów, a co za tym idzie – zwiększenie zysków. Jednak przed wyborem agencji PR warto sprawdzić jej doświadczenie na rynku i rekomendacje jej byłych lub obecnych klientów.
Podziel się:
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
-
Uvex Safety Polska Sp. z o.o. sp.k. Środki ochrony indywidualnej
47-208 Większyce, Głogowska 3a
-
Wynajem podnośnika koszowego Andrzej Derewenda
70-791 Szczecin, Zoologiczna 21 lok. 10
-