Artykuł sponsorowany

Czym jest ryczałt ewidencjonowany?

Czym jest ryczałt ewidencjonowany?

Przedsiębiorcy mogą skorzystać z kilku form opodatkowania. Jedną z nich jest ryczałt ewidencjonowany, dzięki któremu przedsiębiorca opłaca jedynie podatek od osiągniętego przychodu. Minusem tej formy opodatkowania jest brak możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodu i tym samym pomniejszenia kwoty, która podlega opodatkowaniu. W przypadku ryczałtu ewidencjonowanego obowiązują limity przychodów rocznych.

 

Jakie podstawowe informacje o ryczałcie ewidencjonowanym warto znać?

Ryczałt ewidencjonowany to jedna z form opodatkowania przedsiębiorców, którą mogą wybrać osoby fizyczne, decydujące się na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej oraz spółki osób fizycznych. W tym przypadku przedsiębiorca opłaca podatki od osiągniętego przychodu, który nie jest pomniejszany o koszty związane z jego osiągnięciem. W wielu przypadkach wybór ryczałtu jest korzystny dla właściciela firmy, jednak musi on spełnić pełne wymogi, aby móc rozliczać się na zasadach ryczałtu. Ustawa przewiduje liczne wyjątki związane z zakresem działalności firmy, które uniemożliwiają wybór ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania. Ryczałt ewidencjonowany nie może być formą opodatkowania m.in. przedsiębiorców, którzy prowadzą apteki, handlują częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, a także wytwarzają niektóre wyroby objęte akcyzą. Aby uniknąć błędów i związanych z nimi kłopotów z Urzędem Skarbowym, najlepiej podczas wyboru formy opodatkowania zasięgnąć profesjonalnej porady pracowników biura księgowego.

Przeczytaj również: Jakie podatki musi płacić osoba prowadząca działalność gospodarczą?

- Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to jedna z chętniej wybieranych form opodatkowania przez właścicieli małych firm. Jest to uproszczony sposób opodatkowania, z którego mogą skorzystać jedynie osoby fizyczne, prowadzące działalność samodzielnie lub w formie spółki – wyjaśnia ekspert z firmy Moje Podatki z Grodziska Mazowieckiego.

 

Kiedy można zdecydować się na ryczałt ewidencjonowany i kto może to zrobić?

Ryczałt od dochodów ewidencjonowanych jest nie tylko uproszczoną formą opodatkowania, ale także uproszczoną formą ewidencji księgowej. Osobami, które mogą skorzystać z tej formy rozliczenia z US oraz prowadzenia księgowości są osoby fizyczne, które prowadzą m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą, osiągają przychody z najmu i dzierżawy lub są osobami duchownymi. Wybór ryczałtu może nastąpić już na początku prowadzenia działalności oraz w trakcie jej prowadzenia, jeżeli przychód za poprzedni rok nie przekroczył kwoty 250 tys. euro w przeliczeniu na złotówki. Chęć rozliczania się na zasadzie ryczałtu trzeba zgłosić do Urzędu Skarbowego, dotrzymując ustalonych terminów.

Przeczytaj również: Zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z epidemią COVID-19

Przeczytaj również: Jaką dokumentację musi prowadzić ryczałtowiec?

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.