Artykuł sponsorowany

Czy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odzież roboczą?

Czy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom odzież roboczą?

Odzież robocza musi być dostarczana pracownikom w sposób nieodpłatny, co wynika z zapisów Kodeksu Pracy. Odzież pozostaje własnością pracodawcy, a to oznacza, że po wygaśnięciu stosunku pracy musi zostać zwrócona. Warto jednak wiedzieć, że regulacje te mają zastosowanie w kilku podstawowych sytuacjach — istnieją wyjątki i nie zawsze odzież robocza jest konieczna.

Kiedy pracodawca musi zapewnić odzież roboczą?

Odzież i obuwie robocze powinno być dostarczane przez pracodawcę w sytuacji, gdy istnieje ryzyko uszkodzenia lub znacznego zabrudzenia odzieży pracownika albo gdy na stanowisku pracy występują czynniki, które mogą powodować zagrożenie dla zdrowia. Warto przy tym rozróżnić dwa podstawowe pojęcia. Odzież robocza z definicji ma jedynie chronić przed zabrudzeniami i zniszczeniem odzieży cywilnej a odzież ochronna stanowi środek ochrony indywidualnej przed zagrożeniami dla zdrowia lub życia. Inne wymogi stawia się na przykład odzieży spawalniczej a inne ubraniom w warsztacie samochodowym, ponieważ czynniki szkodliwe są całkowicie odmienne.

Przeczytaj również: Czym cechuje się haft komputerowy naszywkowy?

Wybór odzieży roboczej zależy występujących na danym stanowisku pracy zagrożeń i wykorzystywanych technologii. Ubrania robocze powinny przede wszystkim chronić i zapewniać wysoki komfort podczas wykonywania różnych prac. Producentem odzieży roboczej jest firma WEGA, która dysponuje własnym parkiem maszynowym oraz wykorzystuje najlepsze gatunkowo tkaniny pochodzące od polskich i europejskich wytwórców. Na odzieży może zostać naniesiony nadruk lub haft z logo firmy.

Przeczytaj również: Jakie branże najczęściej korzystają z odzieży odblaskowej?

Co ile przysługuje odzież robocza?

Zasadniczo przepisy BHP nie regulują kwestii związanych z częstotliwością wymian kompletu odzieży – wszystko zależy od indywidualnych ustaleń i warunków pracy. Ważne jest określenie używalności odzieży w kontekście występujących na stanowisku pracy czynników. Używalność zależy od rodzaju stroju i jakości materiału. Nie bez znaczenia pozostaje stopień zabrudzeń i wykorzystywane podczas prac technologie. Zwykle stosuje się zasadę, że odzież jest wymieniana wtedy, gdy przestaje spełniać funkcje ochronne lub użytkowe, a jej naprawienie nie jest możliwe.

Przeczytaj również: Zimowa odzież robocza. Jak chronić pracownika przed niskimi temperaturami?

Pracodawca zobowiązany jest do prania, konserwacji i naprawiania stroju. W praktyce przedsiębiorstwa nawiązują współpracę z firmami zewnętrznymi lub obciążają tymi obowiązkami pracownika, który otrzymuje stosowny ekwiwalent pieniężny. Zwrot kosztów przysługuje także wtedy, gdy pracownik korzysta z własnej odzieży roboczej, przy czym kwota wypłaty powinna pokrywać aktualne ceny zakupu.

Podziel się:

Ogólna ocena artykułu

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.